Förskollärares uppfattningar om Alternativt Kompletterande Kommunikation.
Abstract
Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att Alternativt
Kompletterande Kommunikation (AKK) kan stödja yngre barns möjlighet till
kommunikation. Frågeställningarna som ligger till grund för undersökningen är: Hur
resonerar ett antal förskollärare kring AKK?, Hur beskriver de intervjuade förskollärare att
AKK används i verksamheten? och Hur uppfattar de intervjuade förskollärare att AKK kan
främja yngre barns kommunikation? Detta har undersökts genom intervjuer med fyra olika
förskollärare, från fyra förskolor och två olika kommuner. Det är en kvalitativ studie som
tillämpar en fenomenografisk analys.
I resultatet framkom det att förskollärarna uppfattar AKK som något positivt men att det råder
skilda uppfattningar kring hur det tillämpas i verksamheterna. Tecken som alternativt
kompletterande kommunikation (TAKK) används mest frekvent medan bilder som stöd
främst används som ett tydliggörande. Det synliggörs att AKK kan erbjuda barnen ett
gemensamt språk. Vidare synliggör resultatet att förskolläraren har en betydande roll gällande
implementering av AKK i verksamheten. Utmaningar kan ses som att alla i arbetslaget måste
ha en vilja att lära och använda sig av AKK samt att det finns en viss osäkerhet om på vilket
sätt det bör användas. Relaterat till förskollärarens roll visar resultatet också på tidsbrist och
bristfällig kunskap.
Date
2022Author
Willén, Filippa
Klintenberg, Lisa
Keywords
Förskollärare
uppfattningar
Alternativt Kompletterande Kommunikation (AKK)
kommunikation
förskola
yngre barn
Language
swe