dc.description.abstract | Mobbning bidrar till kraftigt negativa konsekvenser i människors liv, och det startar redan i
förskolan. “Läroplan för förskolan” (Lpfö18, 2018) uttrycker att inget barn skall kränkas och
förskolan ska bidra till social hållbar utveckling. Därför har vi valt mobbning som ämne för
vår studie. Syftet är att få fatt i förskollärares uppfattningar om strategier mot exkludering
mellan barn i förskolan för att motverka mobbning. Våra frågeställningar är 1) Hur uttrycker
förskollärare sina uppfattningar av olika situationer där exkludering mellan barn förekommer?
2) Hur uttrycker förskollärare sina uppfattningar av hur situationer av exkludering mellan
barn kan hanteras, både vid enstaka händelser och när det händer återkommande? 3) Hur
uttrycker förskollärare sina uppfattningar om resultatet utifrån deras strategier?
Vi har gjort en kvalitativ studie utifrån en fenomenografisk teori. Empirin har vi samlat in
genom intervjuer med fem förskollärare från tre olika förskolor i Göteborgs Stad. Våra
viktigaste resultat som framkommit är att det inte finns några universella metoder för hur man
skall arbeta mot mobbning i förskolan. Det gäller att pröva sig fram med olika strategier. De
strategier som uppkommit är att arbeta med rollspel och barnlitteratur, konkreta exempel på
regler, att vara en prosocial rollmodell samt att se barn som medmänniskor. Samt att vara
varsam om barns integritet och sträva mot att försöka förstå deras livsvärld för både den som
exkluderar och exkluderas. Det har också framkommit att det är viktigt att ha en god
samverkan med alla de vuxna som omger barnet. Det är av stor vikt att veta var, när och hur
det sker exkluderande situationer för att kunna rikta blicken åt rätt håll och få syn på det. En
dominerande uppfattning som förskollärarna uttryckt är att exkludering mellan barn
förekommer främst i leksituationer. | en_US |