Hej, Salam, Bawo ni - Förskolans arbete med flerspråkighet.
Abstract
Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar om språkutvecklande arbete
med flerspråkighet i förskolans verksamhet. Frågeställningarna var följande: Hur beskriver
förskollärare arbetet med flerspråkighet i förskolan? samt Vilka uppfattningar kring
språkutvecklande arbete kan identifieras i dessa utsagor? Fenomenografi utgör arbetets
teoretiska ramverk. Som forskningsmetod har vi använt intervjuer som genomförts med tre
förskollärare på tre olika förskolor. Intervjusvaren tolkades samt analyserades i relation till
teorin och resultatet visar bland annat att förskollärare uppfattar flerspråkighet som en stor
tillgång, men att det å andra sidan finns hinder för att detta arbete ska uppfattas som lyckat.
Förskollärare uppfattar att de behöver mer resurser för att uppnå läroplanens mål och att det
krävs tydligare riktlinjer när det gäller språkutveckling hos barn med annat modersmål än
svenska.
Date
2022Author
Kronlid, Lova
Lindström, Rebecka
Keywords
Flerspråkighet
språkutveckling
mångkultur
uppfattningar
Language
swe