• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan. En intervjustudie om förutsättningar, funktioner och digitala verktyg.

Abstract
Vi har valt att genomföra en studie som undersöker förskollärares uppfattningar, erfarenheter och tankar om högläsning i förskolan. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; Vilka uppfattningar har de intervjuade förskollärarna om högläsningens funktion i förskolan? Hur ser de intervjuade förskollärarna på sambandet mellan lärande och högläsning? Hur uppfattar de intervjuade förskollärarna sina förutsättningar att genomföra högläsning i förskolan? Vilka erfarenheter har de intervjuade förskollärarna av digitala alternativ/hjälpmedel vid högläsning? Studien är en kvalitativ intervjustudie som utgår från en fenomenografisk ansats. Studien visar att samtliga intervjuade förskollärare har förståelse för det lärande och utveckling som kan ske i samband med högläsning. Trots denna förståelse för lärande i samband med högläsningen, så visar resultatet att genomförandet, innehållet och engagemanget ser väldigt olika ut mellan de intervjuade förskollärarna. Vidare visar studien att de intervjuade förskollärarnas uppfattning är att högläsningen kan fylla olika funktioner i verksamheten. Resultaten visar på en stor variation bland förskollärarnas inställning och användande av digitala alternativ vid högläsning. Uppfattningen att eventuella hinder inte ska sätta stopp för högläsningen är något som majoriteten av de intervjuade förskollärarna uttrycker.
URI
https://hdl.handle.net/2077/75626
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V23_Moa Skarrie, Amanda Tapper, Patricia Gagner.pdf (648.6Kb)
Date
2022
Author
Skarrie, Moa
Tapper, Amanda
Gagner, Patricia
Keywords
Högläsning
fenomenografi
digitala verktyg
förutsättningar
uppfattningar
funktion
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV