Förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan. En intervjustudie om förutsättningar, funktioner och digitala verktyg.
Abstract
Vi har valt att genomföra en studie som undersöker förskollärares uppfattningar, erfarenheter
och tankar om högläsning i förskolan. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; Vilka
uppfattningar har de intervjuade förskollärarna om högläsningens funktion i förskolan? Hur
ser de intervjuade förskollärarna på sambandet mellan lärande och högläsning? Hur uppfattar
de intervjuade förskollärarna sina förutsättningar att genomföra högläsning i förskolan? Vilka
erfarenheter har de intervjuade förskollärarna av digitala alternativ/hjälpmedel vid
högläsning? Studien är en kvalitativ intervjustudie som utgår från en fenomenografisk ansats.
Studien visar att samtliga intervjuade förskollärare har förståelse för det lärande och utveckling
som kan ske i samband med högläsning. Trots denna förståelse för lärande i samband med
högläsningen, så visar resultatet att genomförandet, innehållet och engagemanget ser väldigt
olika ut mellan de intervjuade förskollärarna. Vidare visar studien att de intervjuade
förskollärarnas uppfattning är att högläsningen kan fylla olika funktioner i verksamheten.
Resultaten visar på en stor variation bland förskollärarnas inställning och användande av
digitala alternativ vid högläsning. Uppfattningen att eventuella hinder inte ska sätta stopp för
högläsningen är något som majoriteten av de intervjuade förskollärarna uttrycker.
Date
2022Author
Skarrie, Moa
Tapper, Amanda
Gagner, Patricia
Keywords
Högläsning
fenomenografi
digitala verktyg
förutsättningar
uppfattningar
funktion
Language
swe