Show simple item record

dc.contributor.authorSvahn, Johannes
dc.date.accessioned2023-03-20T12:18:46Z
dc.date.available2023-03-20T12:18:46Z
dc.date.issued2023-03-20
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/75597
dc.description.abstractSyfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur krishantering påverkar svenska myndigheters möjligheter till krisinducerat lärande genom utvärdering av pandemihanteringen. Genom att analysera utvärderingar från olika nivåer inom det svenska flernivåsystemet kan en samlad bild ges över hur kunskapsåterföring via lärande sker inom svenska förvaltningsmyndigheter. Teori: De teoretiska utgångspunkter som tas i uppsatsen är hämtade från krishanteringslitteraturens teori om krisinducerat lärande, vilket är en form av organisatoriskt lärande. Dessutom tillämpas de två begreppsparen enkelkrets- och dubbelkretslärande från litteraturen om organisatoriskt lärande och interkris- och intrakrislärande från krishanteringslitteraturen. Metod: I uppsatsen tillämpas en fallstudiedesign genom en kvalitativ innehållsanalys där ett analysverktyg skapats utifrån de teoretiska utgångspunkterna och tar fasta på samverkan, ansvarsförhållanden och olika typer av lärdomar. Ett slumpmässigt urval av länsstyrelsers och kommuners utvärderingar av Coronapandemin analyseras. Resultat: Länsstyrelser och kommuner har dragit lärdomar av både enkel- och dubbelkretstyp samt av interkris och intrakristyp. När det gäller lärdomar av enkel-och dubbelkretstyp är det mestadels lärdomar av enkelkretstyp som dras, även om det också går att urskilja dubbelkretslärdomar. Analysen visar även att intrakrislärdomar är något fler än lärdomarna av interkristyp. Hur detta resultat förhåller sig till vad som framkommit i tidigare forskning är svårt att avgöra eftersom intrakrislärande inte är lika utforskat som interkrislärande. Vidare visar uppsatsen på att trots att intrakrislärande anses svårare ur ett teoretiskt perspektiv i jämförelse med interkrislärande så är just intrakrislärandet något mer förekommande när det gäller lärande i spåren av Coronapandemin.en
dc.language.isosween
dc.subjectKrishanteringen
dc.subjectMetastudieen
dc.subjectKrisinducerat lärandeen
dc.subjectLärandeen
dc.subjectKriseren
dc.subjectLärdomaren
dc.subjectEnkelkretsen
dc.subjectDubbelkretsen
dc.subjectInterkrisen
dc.subjectIntrakrisen
dc.subjectUtvärderingen
dc.subjectEvaluationen
dc.subjectSingle-loopen
dc.subjectDouble-loopen
dc.subjectIntracrisisen
dc.subjectIntercrisisen
dc.subjectLearningen
dc.titleLärande i krisens spår - En metastudie av länsstyrelsers och kommuners krisinducerade lärande av Coronapandeminen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record