PERSONLIGT ANSVAR OCH SAMHÄLLELIG KRIS: En analys av Aftonbladets imagereparation efter Virtanenkrisen
Abstract
Det huvudsakliga syftet med studien är att analysera hur Aftonbladet använde
imagereparerande strategier för att hantera den förtroendekris som uppstod
efter att en av organisationens medarbetare anklagats för sexuella övergrepp.
Studien har också ett sekundärt syfte att belysa hur politiska och
sociokulturella faktorer kan ha påverkat Aftonbladets imageförsvar.
Aftonbladet använde merparten av de strategier som listas i Image Repair
Discourse. Företaget utmärkte sig speciellt genom sin ansvarsundvikande
inställning - istället för att acceptera organisationens krisansvar diskuterade de
ansvar som ett tudelat och personellt fenomen. Aftonbladet hade också en
oförväntat frekvent användning av strategierna bolstering och okunskap.
Dessutom använde de många perspektivförskjutningar, främst i form av
differentiering och minimering, för att få den interna krisen att framstå som
mindre allvarlig än samhällets jämställdhetsproblem. De politiska och
sociokulturella faktorerna mediesystem, förtroende för rättsväsendet och
ideologiska sammansättningar kan ha färgat Aftonbladets imagereparation.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2023-03-03Author
Olstedt, Matilda
Keywords
Kriskommunikation
Image Repair Discourse
sociokulturell kontext
Aftonbladet
sexuella övergrepp
Sverige
Language
swe