Ungdomars upplevelser av hälsa på sociala medier. Har hem- och konsumentkunskap en möjlighet att hjälpa?
Abstract
Sociala medier växer konstant och antalet användare ökar hela tiden. Vad unga gör på sociala medier är svårt att kontrollera vilket gör att skolan behöver stötta ungdomar i hanteringen av innehåll på sociala medier. Ungdomars hanterande av sociala medier visar att de har en medvetenhet gällande hur de avgör pålitligheten på innehållet. Däremot är ungdomar fortfarande inte fullt medvetna om de dolda budskap och åsikter de ständigt utsätts för. Studien syftar till att undersöka ungas erfarenheter relaterat till hälsoinnehåll och uppfattningen av sin egen hälsa och kropp samt hur skola och i synnerhet hem- och konsumentkunskap har möjligheten att stötta eleverna i hanteringen av hälsoinnehåll på sociala medier.
Genom att göra semistrukturerade intervjuer presenterades ett resultat som visar ungas upplevelser av hälsoinnehåll på sociala medier och att unga har en positiv attityd till undervisning inom ämnet. Informanterna har förståelse för det innehåll som rör hälsa men informanterna har sämre inblick i hur påverkade de faktiskt är. Slutsatsen som dras är att ungdomar blir påverkade i större utsträckning än vad de själva kanske tror samt att undervisning inom hälsa på sociala medier har en plats i skolan. Vidare forskning inom ungas erfarenheter av hälsoinnehåll behövs samt forskning hur sociala medieundervisning kan anpassas för att vara så effektivt som möjligt.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Sjöberg, Fredrik
Keywords
sociala medier
kroppsuppfattningar
hälsa
undervisning
Publication type
other
Language
swe