Browsing Examensarbete inom ämneslärarprogram, avancerad nivå by Title
Now showing items 1-8 of 8
-
Du gamla, du fria och du svenska kulturkanon En kritisk diskursanalys över musikämnets- och skolans styrdokument och offentliga debatter i media
This thesis aims to through a critical discourse analyze inspired lens study two public debates regarding the national anthem’s inclusion in the school curriculum and the implementation of a Swedish cultural canon as a ... -
Elefanten i (ensemble)rummet
Samtida studier har visat på en trend där psykisk ohälsa drabbar skolungdomar oftare. För musikstuderande kan psykisk ohälsa komma till uttryck som musikrelaterad prestationsångest (MPA) vilket riskerar att hindra ... -
Gymnasieelevers uppfattningar om förmågor utöver danskunnande- En mixed-metod studie
Denna studies syfte var att få en fördjupad kunskap om hur gymnasieelever uppfattar utvecklandet av ett urval förmågor under sina tre år av dansstudier. Urvalet förmågor är; Självförtroende, kommunikationsförmåga, ... -
Gymnasieelevers upplevelser av bemötande i dansundervisning
Denna studies syfte är att bidra till en fördjupad bild av danselevers upplevelse av danslärares bemötande i danssalen. Särskild uppmärksamhet riktas mot elevers identitet. Elevernas identiteter utgår ifrån elevernas ålder, ... -
I tre musiklärares skor i tre mångkulturella musikklassrum
Denna kvalitativa fallstudie presenterar tre musiklärare som observerats och intervjuats i tre olika mångkulturella musikklassrum i grundskolan och i den anpassade grundskolan i Göteborg på ett holistiskt sätt. Syftet ... -
Musiklärares strategier & arbetssätt
Föreliggande studie syftar till att identifiera konkreta strategier och arbetssätt som musiklärare säger sig använda i sin undervisningspraktik för att stödja elever och främja deras välmående inom musikutbildning. ... -
(Sam)spela tillsammans! En studie om socialt samspel och kamratlärande i slagverksundervisning i grupp
Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur det sociala samspelet konstitueras i slag- verksundervisning i grupp samt hur kamratlärande yttrar sig i detta samspel. Bakgrunden till denna studie är den förskjutning ... -
''Teater är känslor'' - En studie om elevers uppfattningar om teaterämnet
Denna studie utgår ifrån ett fenomenografiskt perspektiv och använder sig av semistrukturerade intervjuer för att undersöka vad förstaårselever på estetiska programmets teaterinriktning har för uppfattningar om kunnande i ...