Why aren't the kids down with Darwin? En forskningsöversikt om evolutionsundervisningen
Abstract
The theory of evolution is a complex scientific theory that contains several difficult
concepts which can cause difficulties for both students and teachers around the
world. In this literature analysis we aim to answer the questions: “What’s stopping
students from understanding the theory of evolution, what seems to be the causes
and what can be done to solve these problems?”. The results found in relevant
research articles are summarized in this article. The articles used were found
through search engines such as ERC and GU Supersök as well as through
chain-searching. All of the referenced texts were peer-reviewed. The obstacles for
students’ understanding that have been documented by researchers can be divided
into three categories: cognitive difficulties, emotional difficulties and structural
problems. The cognitive difficulties include complicated concepts, confusing the
scientific meaning of a word with the everyday meaning and the creation of
alternative ideas. The emotional difficulties are either due to religious beliefs or
philosophical ideas. In connection to religious beliefs the link between accepting the
theory of evolution and understanding it is discussed. The evidence on this particular
subject is conflicting however, as such a link has yet to be definitely proven. The last
category of obstacles to understanding discussed in the text is structural problems
which consists of teaching methods that have proved to be ineffective in helping
students understand the theory of evolution, as well as aspects of the school system
and society itself which may affect students’ way of thinking. Research indicates that
the theory of evolution needs to be introduced to students at an earlier age-level to
increase the effect of the teaching. Also, the theory of evolution needs to no longer
be taught as a separate subject in school and instead be seen as a framework for
the biology subject. Other practical advice for teachers and educators which is
supported by the research include supplying students with physical evidence of
evolutionary processes taking place, respecting students' convictions and for the
teacher to acquire an understanding of students’ knowledge levels before starting
any teaching on the subject. All of these teaching methods as well as others
mentioned later in the text have been shown by researchers to improve students’
understanding of evolution and increase knowledge-gain compared to other
commonly used practices.
Degree
Student essay
Other description
Evolutionsteorin är en komplex vetenskaplig teori som innehåller flertalet svåra
begrepp och koncept som leder till svårigheter för både elever och lärare över hela
världen. I denna forskningsanalys ämnar vi att svara på frågan: “Vad hindrar elever
från att förstå Evolutionsteorin, vad är orsakerna och vad skall man göra för att lösa
dessa problem?”. Således sammanställs de svårigheter som dokumenterats av
forskningen samt andra relevanta aspekter av problemen. Sökmotorer, framförallt
ERC och GU Supersök, användes för att finna forskningsartiklarna som hänvisas till i
texten. Alla texter som används i analysen är peer-reviewed. De förståelsehinder
som forskningen funnit kan delas in i tre kategorier: kognitiva svårigheter,
emotionella svårigheter och strukturella problem. De kognitiva svårigheterna är bland
annat komplicerade begrepp, förväxlingar med vardagsbegrepp och skapandet av
alternativa förklaringar. De emotionella svårigheterna är antingen religiösa eller
vetenskapsfilosofiska i sin grund. I samband med religiös tro diskuteras även
kopplingen mellan acceptans av evolutionsteorin samt förståelse av den.
Forskningen är dock motstridig på denna punkt och någon sådan koppling har inte
kunnat bevisas. Den sista typen av problem som diskuteras i texten är strukturella
problem som innebär att lärarens och skolans undervisningsmetoder har påvisats
vara ineffektiva i att få elever att förstå evolutionsteorin. Forskningen tyder på att
evolutionsteorin behöver introduceras i tidigare årskurser för att öka undervisningens
effektivitet. Evolutionsteori bör även ses som ett ramverk som genomsyrar hela
biologiämnet. Mycket av forskningen ger också praktiska råd. Bland annat handlar
det om att ge fysiska bevis för evolutionen, respektera elevers övertygelser och att
ha god förståelse för elevers kunskapsnivåer innan påbörjad undervisning. Alla
dessa undervisningsmetoder är sådana som forskning visat på är effektiv och har lett
till ökad kunskap och förståelse.
Collections
View/ Open
Date
2022-12-14Author
Andersson, Fabian
Berggren, Emelie
Keywords
Evolution, Undervisning, Problematik, Missförstånd, Undervisningsmetoder, Religion
Language
swe