Show simple item record

dc.contributor.authorRådemo, Emma
dc.contributor.authorSkalja, Stella
dc.date.accessioned2022-09-14T12:20:42Z
dc.date.available2022-09-14T12:20:42Z
dc.date.issued2022-09-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73621
dc.description.abstractStudien syftade till att undersöka och få ökad förståelse för hur föräldrars vardag och livsvillkor förändras avseende arbetssituation och ekonomi, välbefinnande och social situation av att ha barn med problematisk skolfrånvaro. Vidare var syftet att få ökad kunskap om och förståelse för föräldrars subjektiva upplevelser kopplat till fenomenet. Studien vilar därav på en fenomenologisk ansats som intresserar sig för subjektet och dess livsvärld. Studien har även fokuserat på föräldrarnas önskemål om och behov av stöd från professionella och samhället. Sammantaget genomfördes 14 kvalitativa semistrukturerade intervjuer med 15 föräldrar till barn med problematisk skolfrånvaro. Det teoretiska ramverket utgjordes av livsloppsperspektivet och andra relevanta teoretiska begrepp som stöd för att förstå det empiriska materialet. Genomgående framgår det i studien att den problematiska skolfrånvaron inverkar på föräldrarnas möjlighet att arbeta och försörja sig vilket kräver omfattande anpassningar och förändringar för att möta såväl barnets behov och omgivningens krav. Undersökningen synliggör att föräldrarnas livskvalitet och välbefinnande påverkas av skolfrånvaron med exempel på negativa fysiska och emotionella effekter på den egna hälsan samt inverkan på familjelivet och sociala relationer. Vidare synliggör studien att föräldrarna upplevde avsaknad av stöd eller att det erhållna stödet varit otillräckligt i förhållande till det omfattande ansvaret som de ålagts. På ett strukturellt plan efterlyste föräldrarna en nationell samsyn och samordning runt skolfrånvaroproblematiken samt en tydligare ansvarsfördelning mellan involverade parter. På ett individuellt plan efterfrågade föräldrarna sammanfattningsvis ett individ- och behovsanpassat, icke-dömande och flexibelt stöd.en
dc.language.isosween
dc.subjectproblematisk skolfrånvaroen
dc.subjectföräldraren
dc.subjectlivsvillkoren
dc.subjectlivskvaliteten
dc.subjectvälbefinnandeen
dc.subjectstöden
dc.subjectproblematic school absenteeismen
dc.subjectparentsen
dc.subjectliving conditionsen
dc.subjectlife qualityen
dc.subjectwell-beingen
dc.subjectsupporten
dc.title”Vi har guppat runt i en båt på ett öppet hav, bara stormat runt” En kvalitativ studie om hur föräldrars livsvillkor förändras av att ha barn med problematisk skolfrånvaroen
dc.title.alternative“We´ve been drifting around in the middle of a storm” - A qualitative study of how parents' living conditions change by having children with problematic school absenteeism.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record