Show simple item record

dc.contributor.authorLindgren, Lena
dc.date.accessioned2022-08-20T14:13:07Z
dc.date.available2022-08-20T14:13:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn1401-7199
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73419
dc.description.abstractDenna rapport handlar om hur kvalitet, likvärdighet och ansvar i Göteborgs kommunala förskolor och grundskolor förändrats mellan åren 2018 och 2021, och undersöker hur en centralisering av styrningen av skolförvaltningen påverkade dessa faktorer. Centraliseringen av skolförvaltningen i Göteborg kan ses som en utslag av en allmän förvaltningspolitisk trend, bort från 1980-talets lösningar – då geografiskt baserade kommun- och stadsdelsnämnder infördes i stor skala till – och tillbaka till mer av centralistiskt och sektorsbaserat styre i landets kommuner. Denna rapporten är den femte och avslutande studien i ett flerårigt samverkansprojekt mellan Göteborgs stad och Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet, där professor Lena Lindgren har utvärderat organisationsförändringen. Rapporten belyser om omorganiseringen varit en framgång i förhållande till de policyproblem som var upprinnelsen till dess genomförande, och innehåller en utförlig diskussion av vad en förbättring av kvalitet, likvärdighet och ansvar egentligen innebär.en
dc.format.extent90 sidoren
dc.language.isosween
dc.publisherSchool of Public Administration/Förvaltningshögskolanen
dc.relation.ispartofseries163en
dc.subjectlikvärdighet, skola, grundskola, förskola, skolförvaltning, centralisering, kommun, Göteborg, offentlig förvaltningen
dc.titleKan likvärdighet (vad det nu är) styras fram? Utvärdering av förskolans och grundskolans organisering i Göteborgs staden
dc.typeTexten
dc.type.svepreporten
dc.contributor.organizationUniversity of Gothenburgen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record