Show simple item record

dc.contributor.authorLepp, Margret
dc.contributor.authorLarsson, Stina
dc.contributor.authorHöglund Arveklev, Susanna
dc.contributor.authorBerg, Linda
dc.date.accessioned2022-08-19T10:25:23Z
dc.date.available2022-08-19T10:25:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-91-982359-5-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73414
dc.description.abstractKunskap om konflikthantering är nödvändig i dagens alltmer stressfulla arbetsklimat inom hälso- och sjukvårdssystemet eftersom arbetsklimatet påverkar personalen och ökar risken för interpersonella konflikter. Om dessa konflikter inte löses eller om de hanteras på ett felaktigt sätt, kan de ha negativ påverkan på såväl organisation som sjukvårdspersonal och patienter. Föreliggande Rapport handlar om hur ämnena omvårdnad, konflikthantering och dramapedagogik kan integreras och användas för att stödja sjuksköterskestudenters lärande med fokus på konflikthantering. Rapporten belyser undervisningsmomentet konflikthantering i kursen OM4380 Ledarskap och lärande, 15 hp. Kursen ges under sista året av totalt tre år i sjuksköterskeprogrammet vid Göteborgs universitet, Sahlgrenska Akademin, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa. Undervisningsmomentet konflikthantering med drama har genomförts sedan 2008. Rapporten är tänkt att användas som ett pedagogiskt verktyg och riktar sig till alla som söker kunskap om hur dramapedagogik kan användas med fokus på konflikthantering. Den vänder sig till studenter, lärare och praktiskt verksamma inom utbildning, vård och omsorg där mötet mellan student, vårdare, patient och närstående är avgörande för utvecklingen av professionell kompetens och hög vårdkvalitet.en
dc.format.extent50en
dc.language.isosween
dc.publisherCentrum för kultur och hälsa, Göteborgs universiteten
dc.titleDramapedagogik i vårdutbildning – sjuksköterskestudenters lärande om konflikthanteringen
dc.typeTexten
dc.type.svepbooken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record