Show simple item record

dc.contributor.authorAugustsson, Ann-Charlotteswe
dc.contributor.authorJacobsson, Ceciliaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:49Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:49Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7293
dc.description.abstractSyfte:Vårt syfte är att undersöka hur ett antal pedagoger ser på begreppet lek, sin roll i leken samt ta reda på vad pedagoger har för syn på barns lärande och utveckling genom leken. Frågeställning: - Hur definierar pedagoger begreppet lek? - Vad anser pedagoger att leken har för betydelse för barns lärande och utveckling? - Hur ser pedagogerna på sin roll i leken? Metod:Vi valde att genomföra undersökningen med hjälp av ostrukturerade enkäter. I undersökningen deltog 3 pedagoger som arbetar inom förskolan. Resultat: I vår enkätundersökning var alla pedagoger eniga om att begreppet lek är svårt att definiera, vilket även forskare och författare instämmer i och vi anser också att det inte är lätt, eftersom lek kan betyda olika för olika barn. Leken har en väldigt stor betydelse för barns lärande och utveckling och genom leken lär de sig bland annat samspel, turtagande och empati samt utvecklar språket, motoriken och de sociala reglerna. Leken är även av betydelse för bearbetning av känslor, händelser och erfarenheter. När det gäller pedagogens roll i leken så menar alla pedagoger i vår undersökning att de alltid skall finnas där för barnen, antingen i eller utanför leken och att man ser till varje barn. Vissa av pedagogerna menar att de inte skall lägga sig i barns lek, medan andra hävdar att det är betydande att man som pedagog deltar i leken. Det är betydelsefullt att låta barn leka mycket och att man inte avbryter dem i onödan, utan ge barn tid och utrymme. Detta arbete har lett till att vi blivit ännu mer medvetna än innan om lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt pedagogens roll i leken. Vilket är något som vi kommer att ha nytta av i vår kommande yrkesroll som pedagoger.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleLärande och utveckling genom leken. En studie om pedagogers syn på lekens betydelse för förskolebarns lärande och utvecklingswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record