Intentionen om en skola för alla - En jämförande studie, ur ett ADH/DAMP-perspektiv
Abstract
Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte är att jämföra idealet "en skola för alla" med verklighetens skola ur ett ADHD/DAMP-perspektiv.
Detta för att undersöka om ADHD/DAMP-undervisningen, så som den utformas av medicinsk expertis, hamnar i
konflikt med tanken om "en skola för alla".
Frågeställningar
Vad menas med en skola för alla? Vad säger medicinsk expertis om den pedagogiska utformningen för barn med
ADHD/DAMP? Hur ser den pedagogiska verksamheten ut i verkligheten för elever med ADHD/DAMP?
Metod och material
För att besvara våra frågeställningar har vi gjort en litteraturstudie, samt genomfört tre stycken kvalitativa
lärarintervjuer med hjälp av bandspelare. Litteraturen har sedan jämförts med våra intervjusvar för att på så sätt
komma fram till ett resultat.
Resultat
En skola för alla är ett stort ämne med mycket tolkningsutrymme, men i praktiken är det en idè om att man i så
hög grad som möjligt ska ge alla elever en meningsfull undervisning inom klassens ram. Detta skapar
förutsättningar för att umgås, känna respekt och förståelse för dem som på olika sätt är annorlunda. Vår
undersökning visar dock att den medicinska expertisen har ett inflytande på undervisningen i dagens skola. De
medicinska experterna förespråkar, i konflikt med tanken om en skola för alla, enskild undervisning och
stimulusfattig miljö. Enskild undervisning för elever med ADHD/DAMP förekommer ute i verksamheten och
det är inte enbart för elevens bästa man ser, utan man ser även att det är för att hela gruppen ska få lugn och ro.
Uppsatsen ger inget generaliserbart resultat utan kan endast gälla för dessa enskilda personer och situationer.
Betydelse för läraryrket
I vår framtida yrkesutövning ska vi enligt läroplanen se till varje enskild individs bästa och till deras
förutsättningar och tidigare erfarenheter. Då gäller det att ta ställning till vad som är bäst för just den elev och
den grupp man för tillfället arbetar med. Med en utökad kunskap om ADHD/DAMP-problematiken och en skola
för alla tror vi att detta kan underlättas.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Ehlers, Madeleine
Salsamendi, Natalia
Language
sv