Begåvade barn en investering för framtiden
Abstract
Syfte med studien var att få en inblick i hur lärare anser sig individualisera matematikundervisningen för de
begåvade eleverna. Vi ville genom våra tre frågeställningar ta del av lärarnas uppfattningar och erfarenheter
kring matematikbegåvade elever samt vilka faktorer lärarna ansåg hade betydelse för att de skulle kunna
individualisera sin egen undervisning för dessa.
En intervjustudie med fenomenografisk ansats genomfördes, då vi ville fördjupa oss i lärares uppfattning kring
begreppet matematikbegåvade elever och hur de uppfattade sin undervisning för dessa elever. Vi utförde sju
intervjuer med lärare som undervisar matematik i årtill 5. Intervjuerna var öppet riktade och respondenterna
gavs också möjlighet att utveckla sina svar. Samtliga intervjuer spelades in på band och detta material
transkriberades i stort sett i sin helhet. Därefter analyserade och letade vi i intervjumaterialet efter sådan
information som kunde ge svar på våra tre frågeställningar. Slutligen kategoriserades detta material med en
kvalitativ metod.
Resultat av vår studie visade att lärare hade olika uppfattningar om hur de individualiserade undervisningen för
de matematikbegåvade eleverna. Vi såg att de faktorer som lärarna angav som betydande för att kunna
individualisera inte bara styrde utan också begränsade lärarnas sätt att utforma matematikundervisningen.
Styrdokument och kursplan för matematik möjliggör ett stort tolkningsutrymme för hur lärare skall
individualisera sin undervisning. Lärarna i vår undersökning individualiserade matematikundervisningen för de
begåvade eleverna på skilda sätt. Majoriteten av lärarna angav flera faktorer som de ansåg påverkade deras
möjlighet till individualisera undervisningen för de begåvade eleverna. Vi anser att lärare måste ges tid och
möjlighet till reflektion kring den egna undervisningen. Vidare anser vi att kompetensutbildning bör ingå som en
naturlig del i läraryrket för att en didaktisk utveckling inom skolan ska ske.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Hellström, Monita
Andersson, Anna-Karin
Keywords
begåvning
förmåga
individualisering
matematik
Language
sv