Pedagogers medvetna språkarbete - en kvalitativ studie kring språkstimulans i förskolan
Abstract
Syfte Syftet med arbetet är att undersöka hur man i förskolan kan
arbeta medvetet med barns språkutveckling och hur
pedagogers förhållningssätt till språkutveckling kan påverka
deras arbetssätt.
Frågeställningar Hur uppfattar pedagogerna begreppet språk?
Hur arbetar pedagogerna för att främja barnens
språkutveckling?
Hur dokumenteras och utvärderas arbetet?
Vilka påverkansfaktorer kan det finnas för barnens
språkutveckling?
Metod Vi har genomfört två kvalitativa intervjuer på två skilda
förskolor. Vår analysering av resultatet har genomförts
utifrån ett hermeneutiskt perspektiv.
Resultat Vårt resultat ger en insyn i respondenternas arbetsmetoder
och hur deras förhållningssätt till språket kan påverka deras
undervisning. Begreppet förklarades på skilda sätt, men
uppfattningen av begreppet visade på likheter i behovet.
Båda respondenterna arbetade medvetet med barns
språkutveckling med barnets perspektiv i fokus.
Dokumentationen och utvärderingen genomfördes i
respektive arbetslag där barnens delaktighet involverades i
processen. Påverkansfaktorer i arbetet relaterades av
respondenterna till gruppstorlekens betydelse. Språkets
relevans för det livslånga lärandet börjar formellt i förskolan
där pedagogers medvetenhet i barns språkutveckling bidrar
till en bra start i livet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Tyrberg, Elin
Tolonen, Elisa
Keywords
Språkutveckling. Förskola. Pedagog. Medvetenhet. S
Language
sv