Show simple item record

dc.contributor.authorEricson, Jesper
dc.contributor.authorGromulski, Elias
dc.date.accessioned2022-07-01T11:24:48Z
dc.date.available2022-07-01T11:24:48Z
dc.date.issued2022-07-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72526
dc.descriptionThe trend in the logistics industry today is that it is becoming more and more complex. It is clear that Martin & Servera's supply chain is also complex, where all parts must match in order for the chain to function as smoothly as possible. This chain can be likened to a machine consisting of several gear wheels. If a gear wheel stops working, it creates problems for the entire machinery. The essay is based on a case study with Martin & Servera Logistik Halmstad, where the task is to analyze their transports out of the warehouse and review how to optimize these transports. The empirics are gathered from qualitative interviews with individuals within the company who have a significant role and have an overall picture of the business. The theory is taken from relevant articles, course literature and study visits both before and after the interviews. The theory used before the interviews is used to design developed interview documents but also to be able to add new theory after the interviews that will be useful in the report. Martin & Servera Logistik Halmstad witness that there is a certain friction regarding the prioritization in their supply chain. The problem is that the company sees difficulties in deciding which factors should weigh most heavily in the transports between Halmstad and Gothenburg. To provide guidance in this dilemma, the following issues have been posed: - How should Martin & Servera Logistik in Halmstad evaluate and plan their transports between Halmstad and Gothenburg? In short, the survey showed that the company could benefit from introducing a filling degree measurement on their load carriers to provide guidance for the production administration. Martin & Servera would also benefit from improved communication between the departments in order to reduce sub-optimization in the organization. Furthermore, it is recommended to find a system that integrates different departments' forecasts with each other, in order to optimize operations and counteract lack of communication. At present, the company should prioritize production administration, as a function for valuing orders would have been desirable in this department.en
dc.description.abstractTrenden som man kan se inom logistikbranschen är idag att den blir mer och mer komplex. Det är tydligt att även Martin & Serveras leveranskedja drabbas av denna trend och är komplex där alla delar måste stämma överens för att kedjan ska fungera så smidigt som möjligt. Denna kedja kan liknas med en maskin bestående av flera kugghjul. Slutar ett kugghjul att fungera skapar det problem för hela maskineriet vilket kan medföra stora kostnader för organisationen. Uppsatsen bygger på en fallstudie med Martin & Servera Logistik Halmstad, där uppgiften är att analysera deras transporter ut från lagret samt se över hur man kan optimera för dessa transporter. Empirin samlas från kvalitativa intervjuer med personer inom företaget som har en betydande roll samt har en helhetsbild över verksamheten. Teorin hämtas från relevanta artiklar, kurslitteratur och studiebesök både innan och efter genomförda intervjuer. Teorin som används innan intervjuerna används för att utforma och utvecklade intervjuunderlag. Den teorin som tillkom efter intervjuerna har som syfte att fylla ut teoridelen med information som blir användbar i rapporten. Martin & Servera Logistik Halmstad upplever att det finns en viss friktion gällande prioriteringen i deras leveranskedja. Mer specifikt ligger problemet i att företaget ser svårigheter i att besluta om vilka faktorer som ska väga tyngst vid mellantransporter från Halmstad till Göteborg. För att ge vägledningen i detta dilemma har följande frågeställning utformats: - Hur bör Martin & Servera Logistik i Halmstad värdera och planera sina mellantransporter till rangeringen i Göteborg? Kortfattat visade undersökningen att företaget skulle kunna gynnas av att införa ytterligare ett fyllnadsgradsmått på lastbärarna för att ge vägledning för produktionadministrationen vid ordersläpp. Martin & Servera skulle även gynnas av en förbättrad kommunikation mellan avdelningarna i syfte att minska bland annat suboptimeringen i organisationen. Vidare rekommenderas att hitta ett system som integrerar olika avdelningars prognoser med varandra, för att optimera verksamheten och motverka bristande kommunikation. I nuläget bör företaget prioritera produktionsstyrningen, då en funktion för att värdera ordrar hade varit önskvärt i denna avdelning.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesLogistik 21/22:5en
dc.titleGenomlysning av ett transportflöde ur ett teoretiskt perspektiv - En fallstudie utförd hos Martin & Servera Logistik Halmstaden
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record