"Bara lärare kan förändra praktiken" - En undersökning om lärares kunskaper och attityder kring modersmålsundervisning
Abstract
Syftet med mitt arbete är att undersöka kunskaper och attityder kring modersmålsundervisning bland dagens
lärare. Min huvudfråga behandlar således huruvida det råder stagnation kring modersmålsundervisning inom
skolan, och i sådana fall varför? Jag ämnar även ge läsaren kunskap om ämnets historik samt relevant forskning
genom en sammanfattad del i början av arbetet så att läsaren skall kunna jämföra resultaten av enkätsvaren samt
intervjuerna med forskning inom ämnet. Metoder jag använt mig av är en kvantitativ enkätstudie vid fem olika
skolor, teorianknytning samt kvalitativa intervjuer med rektorer från två av Göteborgs språkenheter. Jag har
samlat material genom tidigare forskning inom ämnet, svaren från min enkätstudie samt intervjusvaren från
språkenheternas rektorer. Resultaten av min enkätstudie bekräftar mina tankar om bristande kunskap kring
modersmålsundervisning bland dagens lärare. Svaren bearbetas utifrån styrdokument samt tidigare forskning
inom ämnet. Resultaten visade att de flesta lärarna innehar alltför lite kunskap kring modersmålsundervisning
men att de dock ställde sig relativt positiva till ämnet samt till att lära sig mer om dess betydelse genom
kompetensutveckling. Jag anser att detta arbete är relevant för samtliga som arbetar inom skolan. Eftersom
antalet flerspråkiga elever fortsätter att öka inom de svenska skolorna och alla lärare, oavsett inriktning, någon
gång under sitt arbetsliv kommer att möta dessa elever. Det borde således vara av stor betydelse för alla inom
läraryrket att bredda sina kunskaper inom ämnet. Vare sig det är matematik, kemi eller geografi lärs detta med
hjälp av undervisningsspråket, i detta fall svenskan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Andersson, Jenny
Keywords
Modersmål
modersmålsundervisning
kognitiva effek
Language
sv