`Att våga vara sig själv` En kvalitativ studie om lärares syn på drama som pedagogiskt verktyg
Abstract
Syftet med detta arbete är att ta reda på hur lärare, som arbetar med drama som pedagogisk
metod, uppfattar hur drama påverkar elevens inlärning samt personlighetsutveckling.
Mina frågeställningar är vad lärare, läroplan och tidigare forskning säger om
· hur drama påverkar elevernas utveckling socialt?
· hur drama påverkar elevernas utveckling emotionellt?
· hur drama påverkar elevernas inlärningsförmåga?
Jag utgår i min undersökning från fyra intervjuer med pedagoger som arbetar med drama och
försöker i detta se mönster som kan kopplas till teorier kring drama som pedagogisk metod.
De slutsatser jag har dragit är att enligt intervjuer med lärare, som använder sig av drama som
pedagogisk metod, påverkar drama eleven på följande sätt. Vi lär genom alla våra sinnen och i
dramat använder vi dessa. En samarbetsövnings syfte är att träna upp samarbetet men den
främjar också elevernas inlärning. Eleverna blir starkare som individer och lär sig att uttrycka
sig på många olika sätt.
Vad kan det här ha för konsekvenser på läraryrket? Lärare behöver utveckla elevernas
personlighet lika mycket som deras kunskaper. De behöver se hur varje elev lär sig. För att
göra det är det viktigt att ha ett varierat lektionsinnhåll.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Johansson, Jonna
Keywords
drama
pedagogiskt drama
social utveckling
emoti
Language
sv