Pedagogers tankar om genus En jämförande studie mellan skola och förskola
Abstract
Detta är ett arbete som handlar om pedagogers tankar om genus i skola och förskola.
Vårt syfte med detta arbete är att se hur pedagoger förhåller sig till genus och genuspedagogik
i förskolan respektive skolan. Vi fokuserar främst på pedagogernas egen syn på hur de arbetar
med genus.
Detta gör vi genom att intervjua pedagoger och rektorer inom skola och förskola. Totalt
genomfördes 14 intervjuer med 18 personer. Vi gjorde intervjuerna på ett kvalitativt och i
olika grad strukturerat sätt.
Intervjuerna analyserades genom inriktning på frågorna: Vilken syn har pedagogerna på
genus? Hur ser de på manliga pedagoger? Hur ser de på olikheterna mellan könen? Hur
arbetar man med genus?
Vi fann att man kunde dela in de intervjuade i tre grupper, de som jobbar aktivt med genus, de
som inte jobbar med genus och de som jobbar omedvetet med genus.
Våra intervjuer visade att det fanns en viss skillnad mellan pedagogernas syn på både genus
och genusarbete i skola och förskola. Det som vi kom fram till är att deras inställning till
ämnet är olika. Förskolorna är mer öppna för nya förslag om hur man skulle kunna förändra
arbetssättet. Vi tror att detta kan bero på att pedagogerna på skolor anser att de inte har tid för
ännu ett nytt ämne eftersom de tycker att de har fullt upp med andra kunskapsorienterade
ämnen.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Bajrektarevic, Emina
Göransson, Ingela
Keywords
Förskola
genus
jämställdhet
kön
manliga pedago
Language
sv