Kränkande behandling En studie av likabehandlingsplaner och förebyggande metoder och arbetssätt
Abstract
Under vår verksamhetsförlagda utbildning väcktes vårt intresse för hur vi i vår kommande
profession skulle bemöta både de verbala och fysiska kränkningar vi tyckte att eleverna
ofta utsatte varandra för. Enligt styrdokumenten är kravet stort på att lärare ska kunna
hantera dessa situationer i både förebyggande och motverkande syfte. Vi kom då speciellt
att intressera oss för den i skolorna nyinrättande likabehandlingsplanen som regleras i
Lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever.
Syftet med studien har varit att först undersöka huruvida våra VFU-skolors
likabehandlingsplaner är formulerade utifrån Skolverkets allmänna råd. Därefter har vi
studerat och beskrivit ett urval av arbetsmetoder som inriktar sig på förebyggande åtgärder
mot kränkande behandling. Vårt examensarbete kom alltså att fokusera på två punkter.
Vi har genom litteraturstudier försökt klargöra bakgrunden till den nya lagens tillkomst,
vad begreppet kränkande behandling innebär, vilka kriterier som finns för
likabehandlingsplanernas utformning och vilket utbud av förebyggande metoder som finns
att tillgå.
Vårt metodval har varit komparativa fallstudier och analys. Med intresse har vi jämfört hur
likabehandlingsplanerna korrelerar med de krav som enligt Skolverket ställs på deras
innehåll. Vi har även analyserat likheter och olikheter hos de förebyggande metoder och
arbetssätt vi beskrivit, utan att ha för avsikt att avgöra vilka som är bäst.
I resultatet synliggörs skolornas svårigheter att leva upp till de krav som ställs, både ifråga
om dokumentupprättande och att aktivt och genomtänkt välja förebyggande metoder. Trots
att likabehandlingsplanerna inte alltid är utförligt formulerade, kan förhoppningsvis kraven
ändå praktiskt uppfyllas av de professionella lärarna i det vardagliga arbetet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Appelby, Jennie
Högberg, Eva
Ohlsson, Lena
Keywords
kränkande behandling
värdegrund
styrdokument
li
Language
sv