Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Daniel
dc.contributor.authorWattström, David
dc.date.accessioned2022-05-04T16:24:13Z
dc.date.available2022-05-04T16:24:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71548
dc.description.abstractEn stor del av dagens Idrott och hälsa-undervisning kretsar kring olika former av tävlingsmoment. Diskussionen om tävlingsmomentets vara eller icke vara i en skolkontext är en ständig vattendelare bland både lärare och elever. I en rapport från Skolinspektionen slår granskningen fast att vissa elever blir exkluderade och exponerade när tävlingsaktiviteter genomförs i undervisningen. Syftet med forskningsöversikten var att undersöka hur tävlingsmoment uppfattas och används samt vad det kan medföra i undervisningen. Metoden som användes i forskningsöversikten var en systematisk forskningsöversikt utförd via databaserna ERIC, Educational Research Complete och SPORTDiscus. 12 artiklar utgjorde resultatet och forskningen visar att elever i hög utsträckning uppskattar tävlingsmoment i undervisningen. Majoriteten av eleverna upplever tävlingsaktiviteter som någonting roligt och spännande. Men resultatet visar även att tävlingsmoment kan medför negativa konsekvenser. Vissa elever blir ofrivilligt exkluderade i tävlingssammanhang i de fall högpresterande elever enbart fokuserar på att vinna snarare än att samarbeta. Detta kan i förlängningen påverka vissa elevers lärande då de inte får möjlighet att utvecklas under spelet gång. Lärares uppfattning kring tävlingsmoment skiljer sig åt. En bidragande orsak till detta är den enskilde lärarens tidigare erfarenheter av tävlingsmoment, både i och utanför skolan. I förlängningen kan idrottslärares egna uppfattningar om tävlingsmoment i Idrott och hälsa bidra till både positiv och negativ påverkan gällande elevers deltagande, lärande och fysiska aktivitet. Området tävlingsmoment i undervisningen behöver ytterligare forskning och framförallt i en nordisk kontext eftersom det finns en stor avsaknad av empiriska studier utförda i Norden.en
dc.language.isosween
dc.subjecttävlingsmomenten
dc.subjectlärareen
dc.subjectdeltagandeen
dc.subjecteleveren
dc.subjectIdrott och hälsaen
dc.titleTävlingsmoment i skolämnet Idrott och hälsa, hiss eller diss? En forskningsöversikt om hur tävlingsmoment uppfattas och används inom undervisningen.en
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record