Examensarbeten ämneslärarstudenter: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 132
-
Skrolla med eftertanke
(2024)Sociala medier är en stor del av ungdomars vardag och dagligen exponeras de för innehåll som är relaterat till hälsa. På grund av det stora informationsflödet ställer det höga krav på individen att kunna avgöra vad som ... -
”Vad fin och smal du är”
(2024)Högstadieelever spenderar mycket tid på sociala medier. När användningen intensifieras ökar risken för sömnstörningar, missat skolarbete och andra hälsoproblem. Extra bekymmersamt är det för högstadietjejer där aktörer ... -
Interkulturellt förhållningsätt i hem- och konsumentkunskap. Möjligheter och utmaningar
(2024)Globaliseringen av världen ställer krav på lärares undervisning och förhållningsätt för att säkerställa likabehandling, social rättvisa och inkludering för alla elever oavsett bakgrund. I denna studie har kvalitativa ... -
”Vilken energidryck ska jag välja i dag?”
(2024)Försäljningen av energidryck har ökat lavinartat de senaste åren och trots en hel del forskning som tyder på negativa konsekvenser av drycken, speciellt hos barn och ungdomar, finns ingen lagstadgad åldersgräns för köp ... -
Strategier och bemötande
(2024)I den svenska skolan är det viktigt att eleverna känner sig trygga och inkluderade i undervisningen. För att uppnå detta krävs en trygg relation mellan elever och lärare. Läraren behöver bygga relationer med alla elever ... -
Sambedömningen och samverkan i hem- och konsumentkunskap.
(2024)Den svenska skolan ska ge alla elever en likvärdig utbildning. Det är därför av största vikt att lärarna gör likvärdiga bedömningar där alla elevers kunskaper blir bedömda förutsatt av samma krav. Bedömning är en stor del ... -
“Det känns som att vi liksom jagar orealistiska ideal”
(2024)I dagens informationssamhälle växer tonårstjejer upp med sociala medier som en väsentlig del av sin vardag. Särskilt visuella medier som Instagram, Snapchat samt Tiktok där tjejer kommer i kontakt med olika budskap om ... -
Undervisning av kroppsideal och kroppsbild i ämnet idrott och hälsa
(2024)Undervisning i idrott och hälsa berör många områden, bland annat kroppsidealets påverkan på människan. Elever blir påverkad negativt av kroppsideal, vilket lett till försämrad kroppsbild och självkänsla. Dålig kroppsbild ... -
Hälsofrämjande undervisning i idrott och hälsa
(2024)Sedan implementeringen av hälsa i ämnesnamnet för Idrott och Hälsa år 1994 har hälsa blivit en viktig angelägenhet för lärare inom idrott och hälsa. Folkhälsan försämras gradvis samtidigt den psykiska ohälsan ökar och ... -
Lärares uppfattningar om motivation inom idrott och hälsa
(2024)Dagens idrott och hälsa-undervisning präglas av låg närvaro och omotiverade elever. Trots att idrotten blivit tilldelad fler timmar visar fortfarande granskningar på en låg nivå av fysisk aktivitet hos dagens ungdomar. ... -
Generativ AI i idrott och hälsa, en med- eller motspelare för lärare?
(2024)AI har kommit att bli ett växande samhällsfenomen. I skolvärlden råder meningsskiljaktigheter kring AI i utbildningen. Skolverket (2023) anser att lärare behöver vara varsamma kring användningen av AI-verktyg och menar ... -
Pedagogiska perspektiv på rörelseförmåga
(2024)Bakgrund: För skolämnet idrott och hälsa är det centralt att lära ut rörelseförmåga. Hur rörelseförmåga lärs ut har stor påverkan på elevers utveckling av rörelseförmåga. Inom forskningen framträder olika pedagogiska ... -
“Den är ganska ny, och jag är ganska gammal”
(2024-06)År 2022 implementerades en ny läroplan i de svenska skolorna. Den nya läroplanen innehöll omfattande ändringar på så vis att samtliga kursplaner fick reviderat innehåll, däribland det centrala innehållet som sågs över. ... -
Hälsa, en svår nöt att knäcka för lärare i idrott och hälsa?
(2024)Idrott och hälsa är ett ämne som har fått en bredare innebörd sedan hälsobegreppet implementerades 1994. Att undervisa om hälsa har blivit alltmer centralt i undervisningen men trots detta verkar det finnas oklarheter i ... -
Hem- och konsumentkunskap. Ämnet med lägst antal undervisningstimmar
(2024)Hem- och konsumentkunskap är det ämne med lägst antal undervisningstimmar i hela grundskolan. Syftet med denna systematiska forskningsöversikt har därför varit att undersöka följderna av timfördelningen inom hem- och ... -
Ungdomars energidryckskonsumtion. Vad gör marknaden och Hem- och konsumentkunskap åt saken?
(2024)Syftet med denna forskningsöversikt var att identifiera och sammanställa information om ung- domars energidryckskonsumtion. Syftet var vidare att ta reda på vilken påverkan reklam och marknadsföring har på konsumtionen, ... -
Jag väljer vad jag vill äta! En forskningsöversikt om ungdomars matkultur i hemmet och skolan
(2024)Med växande kulturell mångfald i Sverige ökar behovet av förståelse och integration av olika matkulturer i skolmiljöer. Denna forskningsöversikt syftar till att belysa vilka faktorer som påverkar ungdomars matkultur i ... -
Ett grönt klassrum utan väggar.
(2024)I flera länder är utomhuspedagogik applicerat i olika skolämnen. I nuläget i Sverige saknas forskning kring skolträdgårdar och dess implementering däremot är skolträdgårdar ingen ny undervisningsmetod då den funnits i ... -
Vinnare eller förlorare? En forskningsöversikt av tävling i skolämnet idrott
(2023)Tävlingsaktiviteter har under en tid varit något som debatterats häftigt. Skolinspektionen har tagit en kritisk ståndpunkt till användning av dessa i skolkontext. Vilka uppfattningar finns kring dessa bland skolans övriga ... -
Doping och drogers plats i undervisningen
(2023)Alkohol, narkotika, droger och tobak är ett växande problem i samhället. Finns det möjligheter för skolan och lärare att påverka den utvecklingen? Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur elevers kunskap ...