Show simple item record

dc.date.accessioned2022-04-19T13:21:52Z
dc.date.available2022-04-19T13:21:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71389
dc.language.isoengen
dc.subjectUtställningen
dc.subjectFilmen
dc.subjectVideoen
dc.titlePrivileged Consumption in the Years of Contemplationen
dc.title.alternativeEllis Eden? Retrospektiven
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorSchmidt, Sarah
art.typeOfWork4) Utställningaren
art.relation.publishedInKKV Bohuslän, Bottnaen
art.description.projectVideoverket består av olika strategier för att komma över en krasch, utbrändhet, depression och ångest. Att testa allt som har med återhämtning av hjärna, själ och kropp. En kakafoni av yoga, shaking,andningsövningar, meditation, mindfulness, hypnos och eldandning. Ett privilegierat sökande till platser som utlovar extra energi och upphöjdhet. Besök av vortex, inverted towers och initiationsplatser. Sökandet efter att bli lycklig och lugn leder dig ut på en stressfylld strapats som förutom engagemang kostar pengar och som är en marknad, precis som mycket annat. Samhället med sin ständigt närvarande konsumtion skapar ännu ett konsumtionsmönster när det gäller att hitta sig själv och stressa ner. En privilegerad, spirituell turism. Under flera år av samlande på rörlig bild från olika spirituella platser samlades dessa klipp i ett verk som få materialisera en fiktiv konstnärs mentala krash. Samtidigt som en krash kan innebära stora svårigheter för den drabbade finns det en stor industri som tjänar pengar på dessa kraschar. Var gränserna för rent utnyttjande och kvacksalveri går och ren beprövad forskning kanske inte alltid är den drabbades främsta prioritering, om det finns pengar och resurser används dessa för att återhämta sig.en
art.description.summaryInför utställningen på KKV Bohuslän ställdes BOX inför en mängd trängande frågor så som: Hur visar man på de sammanhang, i och utanför konstnären själv, som sätter till synes disparata verk i meningsfull relation till varandra och till den tid i vilken de kommit till? Vad kan ett retrospektiv, där den konstnärliga identiteten utgör själva kontexten för en spretig samling verk, egentligen berätta om ett konstnärskap och ett liv? Hur sorterar och väljer man i en mångfald av verk för att ge betraktaren en förståelse för ett livslångt skapande? Och hur gör man det tillsammans? I egenskap av styrelsemedlem i galleri Box har vi tillsammans samarbetat kring tematik och metod kring hur våra individuella arbeten kom att se ut.en
art.description.supportedByGalleri Box har verksamhetsstöd från KUR och Göteborg Stad. Vi har även fått utställningsersättning från galleri Verkligheten. Under året jag filmade materialet hade jag arbetstipendie från konstnärsnämnden.en
art.relation.urihttps://kkv-b.se/2021/03/22/ellis-eden-1938-2019-ett-retrospektiv-2-5-april-2021/en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record