Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Agneta
dc.date.accessioned2022-03-16T10:56:01Z
dc.date.available2022-03-16T10:56:01Z
dc.date.issued2022-03-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71037
dc.description.abstractFokus för denna uppsats är att studera hur Zara arbetar i sin svenska e-handel för att skapa atmosfär och upplevelse av materialitet genom bild för att väcka emotionellt engagemang. Mitt metodiska ramverk består av två delar, där en tar avstamp i en fenomenologisk utgångspunkt och den andra delen är kompositionsanalys. Gernot Böhmes och Rachel Hanns begrepp atmosfär, assemblage, othering samt worlding bygger den första delens struktur. I den andra är Gunther Kress och Theo van Leeuwens ideationella, interpersonella och textuella metafunktioner min struktur. Jag konstaterar i min studie att Zara använder sig av normbrytande och världsskapande interventioner som speglar mina minnen och kroppsliga normer, något som gör förutsättning för att affektiv atmosfär skall förankras och att haptisk visualitet infinner sig.en
dc.language.isosween
dc.subjectAffektiva atmosfäreren
dc.subjectBildstrategieren
dc.subjecte-handelen
dc.subjectOtheringen
dc.subjectWorldingen
dc.subjectHaptisk visualiteten
dc.titleAtmosfärsskapande bildstrategier i Zaras e-handelen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record