Show simple item record

dc.contributor.authorMilutinovic, Aleksandar
dc.contributor.authorHenriksson, Fabian
dc.contributor.authorBerglind, Linus
dc.date.accessioned2021-11-23T14:43:47Z
dc.date.available2021-11-23T14:43:47Z
dc.date.issued2021-11-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70134
dc.descriptionDue to an increasingly expanding service sector, greater emphasis has been placed on maintaining customer management and long-term customer relationships. For this purpose, many organizations use customer relationship management (CRM) strategies. As a result CRM-systems have become more common for providing tools that support customer management processes in companies. These tools and support have been present in more extensive systems, such as systemt for Enterprise Resource Planning (ERP). These systems are meant to serve as a holistic solution for companies, where integrated CRM-modules are included. In more recent times a tendency has arisen where companies, even though the holistic systems’ extensive functionality, have chosen to implement a separate system to handle the CRM-processes. The purpose of this study is to identify motivations as to why companies choose to implement a separate CRM-system through a case study. This is done through data gathering at a Swedish telecom company who is currently in the process to complete the integration of their in-house developed separate CRM-system. The purpose of this study is also to identify the motivations behind the studied company’s decision to develop their new separate system in-house and not buy it from a vendor. The gathering of empirical data has been done through semi-structured interviews with employees with insight into the managerial and technical background to the systems. The empirical data has been analysed through themes from previous research. A thematized result of the empirical data shows that the motivations can be categorized into costs, usability and ease-of-use, but also into fundamental functionality. This study also depicts a correlation between the different themes, where e.g. increased usability and ease-of-use through more specialized processes lead to reduced costs through reduced training time. Results also show that specialization, unification, control and ownership of information flows and business logic has been a weighing motivation for the studied company.sv
dc.description.abstractTill följd av en allt mer expanderande tjänstesektor har större vikt lagts i att bibehålla och fodra för kundhantering och långvariga kundrelationer. För detta har idag många organisationer utvecklat strategier för customer relationship management (CRM). Till följd av detta har CRM-system blivit vanligare för att ge verktyg och stöd för kundhanteringsprocesser i företagen. Verktyg för detta har sedan en tid tillbaka funnits i mer omfattande affärssystem, såsom system för Enterprise Resource Planning (ERP). Dessa system är uppbyggda för att erbjuda en helhetslösning för verksamheter, där integrerade CRM-moduler ingår. På senare tid har en tendens upptäckts till att företag trots detta väljer att, vid sidan om ett redan inköpt affärssystem, implementera ett separat CRM-system som är helt dedikerat till att underlätta och effektivisera CRM-relaterade processer och arbetsuppgifter. Syftet med den här studien är att genom en fallstudie samla kunskap om motivationer till att varför beslut för den typen av förändring tas, detta genom en datainsamling hos ett svenskt telekombolag som befinner sig i en sådan process. Studien syftar även till identifiera motivationer till varför det företaget som studerats beslutade att utveckla det nya systemet inom organisationen. Insamling av det empiriska materialet har utförts genom semi-strukturerade intervjuer med anställda som har haft insyn i det förändringsarbete som implementeringen inneburit. Analysen av denna datainsamling har sedan utförts med den tidigare forskningen på ämnet i beaktande. Studiens resultat visar att likt tidigare forskning att motivationer kan tematiseras utifrån kostnad, användarvänlighet och enkelhet, men även utifrån grundläggande funktionalitet. Studien visar även på en korrelation finns mellan de identifierade tematas där exempelvis förbättrad användarvänlighet och enkelhet även förväntas reducera kostnader. Dessutom har studien visat på att specialisering, samling, kontroll och ägandeskap av informationsflöden och affärslogik varit av vikt för det studerade företaget.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2021:092sv
dc.subjectCustomer relationship managementsv
dc.subjectkundhanteringsv
dc.subjectaffärssystemsv
dc.subjectCRM-systemsv
dc.subjectförändringsarbetesv
dc.subjectkundtjänstsv
dc.titleSystem för CRM: Valet mellan integrerade och separata lösningar. En utforskande fallstudie av motivationer vid systembytesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record