Avläsning av EEG-data från Emotiv Epoc X för ett SSVEP-baserat braincomputer interface för att spela Snake
Abstract
Denna rapport beskriver arbetet med att utforma ett BCI som kan styra datorspelet
Snake i realtid. Spelet styrs genom att inducera steady state visually evoked potentials i hjärnan via flimrande stimuli av vissa frekvenser. Den resulterande elektriska
aktiviteten i hjärnan läses sedan ut med hjälp av elektroencefalografi via Emotiv
Epoc X. Slutligen tolkas informationen till specifika instruktioner med antingen Canonical Correlation Analysis eller ett Convolutional Neural Network och används
för att styra spelet. Den resulterande programvaran visar potentialen av BCI i realtidskontrollerade videospel men ytterligare studier behövs för att hitta de optimala
situationerna för bästa noggrannhet och responstid. Slutsatsen visar att Canonical
Correlation Analysis fungerar bra till detta syfte, samt att Convolutional Neural
Network inte passar lika bra då mängden data som krävs för träning inte var tillräcklig.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-09-14Author
Erenstedt, Carl
Ohlin, Alexander
Persson, David
Pihlquist, Gustav
Widén, Samuel
Yechouh, Carlos
Keywords
BCI
EEG
Snake
SSVEP
CCA
Emotiv Epoc
CNN
responstid
Language
swe