”Alla kan spela allt” En kvalitativ intervjustudie som behandlar normkritisk gestaltning utifrån kön och genus i relation till kostym i teaterundervisning
Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur teaterlärare och elever i gymnasieskolan resonerar kring normkritiska val utifrån kön och genus i teaterundervisningen. Följande frågeställningar har formulerats inför arbetet: Hur resonerar teaterlärare och elever i gymnasieskolan kring normkritisk gestaltning utifrån frågor om kön och genus? Vilka möjligheter och begränsningar upplever teaterlärare och elever att kostymen har utifrån frågor om kön och genus i relation till gestaltningen? Studiens empiri är inhämtad från fem stycken individuella halvstrukturerade intervjuer med lärare, en halvstrukturerad intervju med två lärare, samt genom två fokusgruppssamtal med fem elever i varje grupp. Studiens resultat har analyserats utifrån ett feministiskt och genusteoretiskt perspektiv.
Studiens resultat uppmärksammar de utmaningar lärare står inför vad gäller att synliggöra kön och genus i teaterundervisningen. Lärarna i studien nämner att det är en balansgång mellan att reproducera och omskapa könsnormer i teaterklassrummet. Samtliga informanter menar att det är vanligare att en kvinnlig elev väljer att bryta normer och gestalta ett annat kön. Informanterna uttrycker att när en manlig elev ska gestalta en kvinna riskerar det att bli förlöjligat, och det är särskilt förekommande om han klär sig i kvinnligt kodade attribut. Informanterna menar att en manlig elev riskerar att betraktas som homosexuell om han klär ut sig till kvinna. En manlig elev i kvinnligt kodade attribut gör därmed en degradering i könsmaktsordningen medan en kvinnlig elev i manligt kodade attribut uppgraderar sig till en maktposition. I studien framkommer ett behov av vidare forskning då det inte finns någon forskning kring kön och genus i teaterundervisningen i svensk gymnasieskola, och enbart en studie som behandlar kön i relation till kostym.
Degree
Student essay