Lärares uppfattning om en digital fonemiskt inriktad läsintervention för elever i särskolan som är i behov av AKK
Teachers' perception of a digital phonemically oriented reading intervention for students in special schools who are in need of AAC
Abstract
Studiens syfte var att undersöka hur lärare uppfattar en digital fonemiskt inriktad intervention för att främja läsutveckling hos särskoleelever som är i behov av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Fyra semistrukturerade dyadintervjuer utfördes med lärare. Intervjuerna transkriberades och analyserades i enlighet med tematisk analys. Analysen gav följande huvudteman: Interventionens positiva påverkan på eleverna, stöd i undervisningen, ramfunktioner i interventionen och framtida undervisning. Resultatet visade på att de allra flesta av lärarna ansåg att läsinterventionen erbjöd en fullgod lättadministrerad metod för läsundervisning. Majoriteten av lärarna uppgav att deras elever ökat sin fonemiska inlärning under läsinterventionen. Över hälften av lärarna uppgav att fokuset på avkodning i undervisningen troligen blivit större under interventionen. Flera av lärarna såg eller påmindes om behovet av många upprepningar för att möjliggöra att ny kunskap befästs hos denna elevgrupp. Resultaten är av intresse för utformning av läsundervisning för elevgruppen. Mer kunskap behövs dock vilket lyfts i diskussionen.
Degree
Student essay
Other description
The study’s aim was to investigate teachers’ perceptions of a digital phonemic intervention promoting reading development in special needs-students in need of Augmentative and Alternative and Communication (AAC). Four semi-structured dyad interviews with teachers were conducted. The interviews were transcribed and analysed in accordance with thematic analysis. The analysis's main themes were: The intervention's positive impact on the students, teaching support, framework functions of the intervention and future teaching. The teachers considered that the intervention offered a fully easy-to-administer method for reading instruction. The majority of the teachers stated that their students had increased their phonemic learning. More than half of the teachers stated that the focus on decoding in teaching probably increased during the intervention. The results are of interest for the design of reading instruction for the relevant student group. However, more knowledge is needed, which is highlighted in the discussion.
Collections
View/ Open
Date
2021-08-10Author
Mark, Anna-Charlotta
Inerot, Eva
Keywords
Fonemisk inlärning, särskola, intellektuell funktionsnedsättning, digital undervisning, tematisk analys
Phonemic learning, special needs education, intellectual disability, digital teaching, thematic analysis
Series/Report no.
2021
359
Language
swe