Show simple item record

dc.date.accessioned2021-04-15T14:50:51Z
dc.date.available2021-04-15T14:50:51Z
dc.date.issued2020-03-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68261
dc.language.isoswesv
dc.subjectlandskapsv
dc.subjectfotogramsv
dc.subjectfotografisv
dc.subjectkameralöstsv
dc.subjectabstraktionsv
dc.subjectförortsv
dc.titleHammarkullen 1:1sv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorZeitler, Hendrik
art.typeOfWork1:1 Hammarkullen, separatutställningsv
art.relation.publishedInDalslands Konstmuseum, Upperudsv
art.description.projectMed utställningen på Dalslands konstmuseum visar jag för första gången ett större urval av serien 1:1 Hammarkullen både i Västsverige, där bilderna är tagna, och i ett museumssammanhang. Dalslands Konstmuseum är beläget i ett klassiskt naturskönt landskap, med utsikt över sjöar, och marknadsförs som ” Museet där samtidskonsten möter naturen”. Museets ursprung, som visas i en permanent utställning, är Sten Torstenssons, museets grundares, samling. Utöver lokala konsthantverksföremål består samlingen av nationalromantiskt måleri, där landskapet är i fokus. I min hängning och samlingens kontext befann mina verk sig i dialog med dessa verk. Nationalromantiken var ett sätt för svenska konstnärer att, efter decennier av den franska konsten som ett ideal, bli ”svenska” igen, att tillvarata det specifika nordiska ljuset som strömmar genom landskapet, som skapar en sinnesstämning och en nationell samhörighet. Medan mina bilder rör sig fysiskt delvis i samma områden (speciellt min senaste del av serien som är fotograferad i Lappland) och vissa ljusfenom påminner rent optiskt om t ex kvällshimlar är förutsättningarna radikalt annorlunda. Mina bilder visar varken horisonter, himlar eller annat som låter ett större landskap anas och även ljuset är inte den nordiska sommarnattens utan artificiellt. Genom att närma sig landskapet på det sättet blir det även nästan omöjligt att koppla dem till en specifik plats – något som jag märkte när jag förflyttade processen från Göteborgstrakten till Lappland: bortsett från ett fåtal växter såg landskapet i detta utsnitt nästan likadant ut. En annan aspekt som kopplar mina fotografier till epoken då många av verken i museets samling härstammar från är piktorialismen, en inriktning inom fotografin som kom till vid kring förra sekelskiftet. En grundtanke där var att fotografi skulle bygga mer på en subjektiv, hantverkligt präglad konstnärlig process istället för ett mekaniskt reproducerande. Även i tekniken som jag använder blir fotografierna unikat, det finns inget negativ eller annan förlaga som kan användas till reproduktion och tillkomsten är i högsta grad en taktil, oförutsägbar process. I utställningen på Dalslands konstmuseum visas bilderna för första gången i en separatutställning.sv
art.description.summaryUtställningen är den första presentation av ett urval bilder ur mitt arbete med kameralösa bilder i en separatutställning. Verken är från serien Hammarkullen 1:1, 2017-2020sv
art.description.supportedByforskningstid inom tjänsten under 2019, HDK-Valandsv
art.relation.urihttps://www.dalslandskonstmuseum.se/hendrik-zeitler-2020sv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record