Nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling - allas ansvar, ingens ansvar?
En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar och förhållningssätt till nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling på högstadiet
Abstract
Den svenska skolan har tagit emot ett stort antal nyanlända elever de senaste åren. Krav ställs på
kommuner och skolan att skapa goda förutsättningar för de nyanlända elevernas utbildning.
Forskning visar hur nära språk- och kunskapsutveckling hänger ihop (Gibbons, 2018; Cummins,
2017; Svensson, 2018). Läroplanen för alla skolformer belyser att alla lärare ansvarar för att
arbeta språkutvecklande för att skapa förutsättningar för eleverna att utvecklas så långt som
möjligt.
Syftet med studien var att undersöka hur lärare uppfattar och förhåller sig till pedagogiska och
organisatoriska möjligheter och utmaningar i arbetet med nyanlända elevers språk- och
kunskapsutveckling. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella
perspektivets syn på språk- och kunskapsutveckling samt läroplansteoretiskt perspektiv som
syftar till att studera hur organisatoriska ramar påverkar undervisningen.
Studien genomfördes på tre högstadieskolor i en mellanstor kommun. Skolorna valdes ut med
utgångspunkt att antalet nyanlända varierade mellan skolorna. För att uppnå syftet och besvara
studiens problemformulering har åtta semistrukturerade intervjuer gjorts med lärare som
undervisar nyanlända elever. Studiens metodologiska ansats är inspirerad av den
fenomenografiska forskningsansatsen för att synliggöra lärarnas uppfattningar. Alla intervjuer
spelades in, transkriberades och analyserades.
Resultatet av intervjuerna presenteras i olika kategorier vilka definierats och formulerats utifrån
lärarnas uttryckta uppfattningar; mottagning och kartläggning, språk- och kunskapsutvecklande
arbetssätt i praktiken, samarbetet mellan olika professioner samt lärandets möjligheter och
organisationens ramar. Resultatet av studien visar att lärarna har varierande kunskap om hur de
kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande med nyanlända elever. Vidare visade resultatet att
lärarna uppfattar att samarbetet med olika yrkeskategorier för elevernas språkutveckling är
viktigt men svårt att samordna. I jämförelse mellan lärarnas uppfattning om sin verksamhet och
skolans styrdokument ser vi skillnader i hur undervisningen organiseras och realiseras.
Slutsats i studien blir att det är vissa funktioner som spelar stor roll för nyanlända elevers språkoch
kunskapsutveckling på högstadiet:
- mottagning, kartläggning och placering
- läraren kompetens och förhållningssätt
- samverkan mellan olika yrkesgrupper
- tydlig ansvarsfördelning
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2021-04-14Author
Ahlsén Mörlin, Johanne
Jonsson, Fanny
Rukiqi, Shpend
Keywords
nyanlända elever
högstadiet
språkutvecklande arbetssätt
organisation
lärares uppfattningar
specialpedagogik
stödåtgärder
Series/Report no.
Magister
HT20 IPS SPP601
Language
swe