GUPEA >
Student essays / Studentuppsatser >
Department of Swedish / Institutionen för svenska språket >
Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket) >

Uppfattningar om Sfi, Sfi-elever och det svenska språkets roll för integration. En kritisk diskursanalys av en partipolitisk debattartikel


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/67995

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_67995_1.pdfUppsats831KbAdobe PDF
View/Open
Title: Uppfattningar om Sfi, Sfi-elever och det svenska språkets roll för integration. En kritisk diskursanalys av en partipolitisk debattartikel
Authors: Brunnegård, Elisabet
Issue Date: 8-Mar-2021
Degree: Student essay
Series/Report no.: Uppsats
Keywords: Kritisk diskursanalys
systemisk-funktionell grammatik
transitiv analys
Moderaterna
integration
Sfi
svenska språket
Abstract: Studiens syfte är att undersöka bilden av Sfi, Sfi-elever och det svenska språkets roll för integration i en debattartikel från Svenska Dagbladet sommaren 2019 författad av Moderaterna. Med hjälp av språkanalytiska verktyg från kritisk diskursanalys och systemisk-funktionell grammatik, i form av transitiv analys och analys av sociala deltagare, har följande resultat framkommit. Sammanfattningsvis anger Moderaterna att för många nya invånare inte lär sig svenska tillräckligt mycket och snabbt. At... more
URI: http://hdl.handle.net/2077/67995
Appears in Collections:Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)

 

 

© Göteborgs universitet 2011