GUPEA >
Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten >
HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-) >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar HDK­-Valand >

Kommunikation i slöjd och hantverksbaserad undervisning


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/67190

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_67190_1.pdfOmslag50KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_67190_2.pdfInlaga1449KbAdobe PDF
View/Open
Title: Kommunikation i slöjd och hantverksbaserad undervisning
Authors: Andersson, Joakim
E-mail: joakim.andersson@hdk.gu.se
Issue Date: 14-Jan-2021
University: Göteborgs universitet. Konstnärliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Fine, Applied and Performing Arts
Institution: HDK­Valand - Academy of Art and Design ; HDK-Valand - Högskolan för konst och design
Parts of work: 1. Andersson, J., Brøns-Pedersen, L. & Illum, B. (2016). Kommunikation och lärande i slöjdverkstaden. Techne serien, 23(2), 80–98. Link: https://gup.ub.gu.se/publication/240704

2a. Andersson, J. & Johansson, M. (2017). Händig, skicklig och konstfärdig – slöjdkunnande i interaktion. ForskUL, Forskning om undervisning och lärande, 5(1), 26–46. Link: https://gup.ub.gu.se/publication/250967

2b. Andersson, J. & Johansson, M. (2017). Learning situations in Sloyd – to become more handy, dexterous and skillful. Techne Series, 24(2), 93–109. Link: https://gup.ub.gu.se/publication/261999

3. Andersson, J. (2019). Instruktion av hantverkstekniker i slöjden – fiktiv och konkret handling som kommunikativ resurs. FormAkademisk, Forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 12(1), 1–18. Link: https://gup.ub.gu.se/publication/287826

4. Andersson, J., Brøns-Pedersen, L., Hasselskog, P., & Illum, B. (2018). Kommunikative ressourcer i håndværksmæssig undervisning – Hvordan underviserens handlinger bliver til den lærendes handlinger. Techne serien, 25(1), 59–78. Link: https://gup.ub.gu.se/publication/269662

5. Andersson, J., Brøns-Pedersen, L., Hasselskog, P., & Illum, B. (2020). Slöjdmetodikens svarta hål – val och användning av kommunikation i instruktion. Techne serien, 27(2), 1–14. Link: https://gup.ub.gu.se/publication/300720
Date of Defence: 2021-02-05
Disputation: Fredagen den 5 februari 2021, kl 13.00, HDK-Valand, Kristinelundsgatan 6-8, Göteborgs (via Zoom)
Degree: Doctor of Philosophy
Series/Report no.: ArtMonitor
83
Keywords: sloyd
handicraft
communication
forms of communication
communicative resources
instruction
teaching
action-based knowledge
Abstract: This thesis aims to explore and analyse the different ways in which handicraft [sloyd] teachers communicate when teaching action-based knowledge, and the consequences for communication of different forms of communication between teacher and student. This dissertation has studied how teachers communicate using video documentation, MP3 recordings, interviews, stimulated recall and focus group interviews. The video-recorded material show that handicraft teachers use eight different forms of comm... more
ISBN: 978-91-8009-194-7 (tryck)
978-91-8009-195-4 (pdf)
Description: På grund av restriktioner i samband med COVID-19 sker disputationsakten med hjälp av videolänk (verktyget Zoom), där deltagare behöver tillgång till en dator och ett nätverk. Alla deltagare kommer att ges möjlighet att ställa frågor vid slutet av disputationen, via Zoom.
URI: http://hdl.handle.net/2077/67190
Appears in Collections:Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar HDK­-Valand

 

 

© Göteborgs universitet 2011