• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yrkeshögskolan

Styrdokument och lärande

Abstract
Uppsatsens syfte är att belysa det sätt som direktiv och idéer tolkas och förstås av de som verkar inom yrkeshögskolan samt att visa på möjliga alternativa uppfattningar. Studiens teoretiska ramverk är tredelat och består av nyinstitutionell teori, Weicks teori om meningsskapande samt Stars och Greismers teori om gränsobjekt. Metoden utgår, precis som det teoretiska ramverket, ifrån en triangulering. Metodinsamlingen har utgjorts av semistrukturerade intervjuer, dokumentanalyser och gruppintervjuer. Resultatet visar att kursplaner i stor utsträckning särkopplas ifrån de praktiska verksamheterna. Dokumenten tolkas och förstås på basis av kringliggande institutioner och tidigare erfarenheter från skolvärlden, såväl som från yrkeslivet. Vidare visar resultatet att det sätt som yrkeshögskoleutbildningarna organiseras medför att det finns få möjligheter till gemensamt meningsskapande i relation till styrdokumenten. Slutligen konstateras att stora delar av kursplanerna, för att få avsedd verkan i de grupper som begagnar sig av dem, måste förstås och tolkas på ett likartat sätt av samtliga intressenter. Det finns ett stort behov av mer och tydligare information från Myndigheten för yrkeshögskolan i relation till kursplanernas syfte och uppbyggnad specifikt relaterat till yrkeshögskolan.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66960
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (873.2Kb)
Date
2020-11-11
Author
Schmidt, Janina
Keywords
Yrkeshögskolan
MYH
kursplaner
meningsskapande
nyinstitutionell teori
gränsobjekt
Series/Report no.
Master
HT20 IPS PDAU62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV