Effekten av digitala verktyg i förberedelsen av barn inför elektiv operation i narkos – En litteraturöversikt
The effect of digital tools in the preparation of children before elective operation in anesthesia – A literature review
Abstract
Bakgrund: Oro och rädsla är vanligt förekommande hos barn som ska opereras. Med
tillräcklig information förståelig för barnet kommer kunskap om operationsprocessen öka.
Genom kunskap stärks barnets känsla av kontroll och delaktighet vilket lindrar obehagliga
känslor. Problem uppstår när barn vårdas utanför barnsjukhusen där det kan finnas brist på
kompetens, erfarenhet och barnanpassat informationsmaterial. När Barnkonventionen blir lag i
januari 2020 kommer barnens delaktighet och rätt till förståelig information vara en skyldighet
enligt lag att upprätthålla vilket gör att adekvata metoder för preoperativ förberedelse måste
finnas tillgängliga. Barns ökande intresse av digitala medel kryper ner i åldrarna vilket skapar
utrymme och nya möjligheter för implementering av digitala verktyg i vården vilka potentiellt
kan användas i den operativa vården för att säkerställa att barnets bästa tillgodoses. Syfte: Att
utvärdera effekten av digitala verktyg i förberedelse av barn inför elektiv operation i narkos.
Metod: En litteraturöversikt gjordes med tio originalartiklar av kvantitativ och mixad metod.
Resultat: Digitala verktyg kan för både barn och föräldrar vara effektiva för att öka kunskap
och minska oro inför operation. Slutsats: Tveksamhet finns kring om de positiva effekterna är
ett resultat av det digitala formatet eller om informationen i sig som gavs via det digitala
verktyget var mer förståeligt jämfört med kontrollgrupper som fick standardiserat
informationsmaterial. Verktygen skapar ett intresse hos barn vilket kan bidra till bättre
inlärning och högre kunskap vilket lindrar oro hos barn. Digitala verktyg har stor potential för
att preoperativ information ska ges i enlighet med barncentreringen vilken värdesätter barnets
vilja, delaktighet och känsla av kontroll. Verktygen kan utvecklas för att främja individens
önskningar i form av valbarhet kring hur mycket och om vad barnet vill ha information om. De
kan dessutom användas överallt och när som helst. Det är däremot inte möjligt med dagens
befintliga forskning att avgöra om digitala verktyg är överlägsna etablerade förberedande
metoder.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-08-05Author
Broström, Helena
Lind, Catrine
Keywords
Preoperativ oro hos barn, digitala verktyg, förberedelse inför operation, information, delaktighet, familjecentrering, barncentrering
Language
swe