Show simple item record

dc.contributor.authorHülphers, Julia
dc.contributor.authorÖberg, Lisa
dc.date.accessioned2020-07-01T14:20:57Z
dc.date.available2020-07-01T14:20:57Z
dc.date.issued2020-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65416
dc.description.abstractIdag lever vi i ett samhälle där användningen av internet och kommunikationsteknik gör att snabb spridning av olika trender via sociala medier och digitala plattformar är möjlig. Modebranschen är en bransch som har påverkats mycket av detta. Genom den snabba spridningen av trender har konsumenters efterfrågan börjat bli allt mer volatil. För att kunna hantera konsumenternas efterfrågan på modemarknaden så behöver företagen arbeta mycket med supply chain management. Studier har visat att det är avgörande att idag se till hela supply chain perspektivet för att vara konkurrenskraftiga på modemarknaden. Vidare går det idag att dela upp modeindustrin i två segment. Det finns den delen av marknaden som säljer produkter till ett lågt pris och därför är tillgängliga för många konsumenter och så finns det företag som vänder sig till en annan del av marknaden och lägger fokus på exklusiva och dyra produkter för ett mer elitistiskt segment av marknaden, det vill säga lyxmarknaden. Tidigare forskning visar att arbetet med supply chain management för de två segmenten ser olika ut. Fokus för arbetet med supply chain management på massmarknaden ligger i att förse marknaden med produkter till ett bra pris samt att snabbt svara på den efterfrågan som råder. Fokus för arbetet med supply chain management på lyxmarknaden ligger istället i att förse marknaden med exklusiva varor, uppfylla emotionella aspekter av att konsumera lyxvaror samt bidra till en köpupplevelse som konsumenterna värderar högt. Limitato är ett svenskt klädföretag verksamt på lyxmarknaden. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur Limitatos arbete med supply chain management ser ut i förhållande till vad den tidigare forskningen om supply chain management visar. För att få en ökad förståelse för hur Limitato arbetar med supply chain management har en fallstudie av företaget genomförts. Genom att intervjua de som arbetar på Limitato samlades data in som sedan har analyserats och jämförts med den tidigare forskningen inom ämnet. Utifrån den insamlade datan och den tidigare forskningen har vi kommit till slutsatsen att Limitatos arbete med supply chain management i många avseenden stämmer överens med vad den tidigare forskningen inom området visar på.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries19/20:13sv
dc.subjectsupply chain management, supply chain, modebranschen, lyxmarknad, massmarknadsv
dc.titleLimitato och supply chain management En kvalitativ fallstudie om hur Limitato som är verksamma på lyxmarknaden inom modeindustrin arbetar med supply chain management.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record