Betydelsen av yrkesmässig handledning ur skolsköterskors perspektiv
The meaning of clinical supervision from School Nurses point of view
Abstract
Bakgrund: Det nutida skolsköterskeuppdraget är stort och komplext. Det innebär både en
hög grad av samverkan och är samtidigt till stor del ett ensamarbete. Dessutom har uppdraget
vidgats med tiden. Från att tidigare ha förväntats fokusera på åtgärdande och förebyggande
arbete betonas alltmer det hälsofrämjande arbetet och detta inte bara på individ- utan också på
grupp- och organisationsnivå. Yrkesmässig handledning är något som tycks efterfrågas men
hittills finns inga studier kring vinsterna med yrkesmässig handledning specifikt för
skolsköterskor.
Syfte: Syftet med studien var att belysa skolsköterskors upplevelser av yrkesmässig
handledning.
Metod: En kvalitativ intervjustudie med fem skolsköterskor med erfarenhet av yrkesmässig
handledning genomfördes. Intervjuerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys
enligt Hsieh och Shannon (2005) och Elo och Kyngäs (2008). Ansatsen var deduktiv och
utgick från Proctors (2010) modell om den yrkesmässiga handledningens tre funktioner.
Resultat: Resultatet presenteras utifrån de tre kategorierna i Proctors (2010) modell och
beskriver den yrkesmässiga handledningen som stärkande, formande respektive
normskapande. Den yrkesmässiga handledningens betydelse för det hälsofrämjande uppdraget
presenteras under en egen underrubrik.
Slutsats: Resultatet visar att den stärkande och den formande funktionen är mest
framträdande, medan den normskapande funktionen inte är lika tydlig. Den yrkesmässiga
handledningen ses främst som ett forum för att ventilera vardagliga utmaningar och inte som
ett verktyg för att ta sig an styrdokumentens förändrade förväntningar på professionen.
Yrkesmässig handledning kan däremot stärka skolsköterskor på de områden som de själva
upplever som centrala i deras yrkesutövning.
Degree
Student essay
Other description
Background: School Nursing of today is a wide and complex field. It demands a high level
of cooperation but at the same time it means a lot of lone work. Furthermore, the field has
expanded over time. Earlier School Nursing was ment to focus on corrective and preventive
health work whilst today the regulatory documents emphasize health promotion, and not only
on an individual level but also on a group- and organizational level. Clinial supervision seems
to be asked for, but up til today there are no studies of the benefits of clinical supervision
specificly for School Nurses.
Purpose: The purpose of the studie was to illustrate School Nurses experiences of clinical
supervision.
Method: A qualitative interview study was conducted where five School Nurses with
experiences of clinical supervision were interviewed. The interviews were analyzed by
qualitative content analysis according to Hsieh and Shannon (2005) and Elo and Kyngäs
(2008). The approach was deductive using Proctor´s (2010) model of the three functions of
clinical supervision as the coding scheme for the analysis.
Results: The result is presented under the three categories in Proctor´s (2010) model, which
describes clinical supervision as supportive, formative and normative. The importance of
clinical supervision for the health promotive work has gotten a subheading of its own.
Conclusion: The result shows that the supportive and the formative functions are the most
prominent ones, whilst the normative function is not as clear. Clinical supervision is mainly
seen as a forum for discussions about the daily challenges for School Nurses and not as a tool
to meet the changing demands from the regulatory documents on the profession. However,
clinical supervision can strengthen School Nurses in areas they themselves experience as
central in their daily profession.
View/ Open
Date
2020-06-26Author
Johansson, Åsa
Keywords
Hälsofrämjande arbete
rolltransformering
skolsköterskor
skolsköterskeprofessionen
yrkesmässig handledning inom omvårdnad
Language
swe