Åtgärdsprogram i gymnasieskolan - en tematisk dokumentanalys
Abstract
Syftet med den här studien har varit att utveckla kunskaper om innehållet i åtgärdsprogram
skrivna för elever i gymnasieskolan. Mer precist har texter i 15 åtgärdsprogram analyserats
för att undersöka om och i såfall hur, innehållet förändrats under tidsperioden 2012-2019.
Forskningsfrågorna har varit:
1. Vilka åtgärder beskrivs i de studerade åtgärdsprogrammen?
2. Hur beskrivs åtgärderna i relation till begreppet inkludering?
Studien har ett sociokulturellt perspektiv och åtgärdsprogrammen som har hämtats från tre
olika gymnasieskolor har analyserats med en kvalitativ ansats. Målet har varit att skapa en
förståelse för hur åtgärdsprogram skrivits i praktiken och utifrån metoden tematisk
dokumentanalys få en bild av vilka undervisningsverksamheter som eftersträvats utifrån
åtgärdsprogrammen.
Resultatet visade att i de undersökta åtgärdsprogrammen förekom åtgärder för särskilt stöd
vilka kunde kategoriseras i 17 olika teman samt extra anpassningar vilka kunde kategoriseras
i 26 olika teman. När åtgärderna kategoriserades enligt Asp-Onsjös (2006) definitioner av
rumsligt inkluderande, didaktiskt inkluderande respektive socialt inkluderande åtgärder så
visade det sig att alla tre formerna av inkludering fanns representerade med tonvikt på
didaktisk och rumslig inkludering både när det gällde åtgärder för särskilt stöd och extra
anpassningar. Resultatet visade också att majoriteten av åtgärderna utgår från ett
kompensatoriskt perspektiv, vilket kan jämföras med Skollagens (2010:800) inkluderande
intention. Vidare visade en jämförelse med delar av Skolverkets stödmaterial (2008, 2014ab)
att elevers intressen och förmågor sällan kopplats till vidtagna åtgärder i texterna. Inte heller
skrevs koppling till kursinnehåll fram. Dessutom beskrevs inte alltid elevers behov av särskilt
stöd. En förändring över tid kunde skönjas då beskrivningar av behov, från och med år 2019
förekom konsekvent i åtgärdsprogrammen. En annan förändring över tid var att antalet extra
anpassningar i åtgärdsprogrammen ökade betydligt år 2019 jämfört med tidigare år.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-05-28Author
Hedblom, Charlotte
Keywords
åtgärdsprogram
gymnasieskola
inkludering
Series/Report no.
Magister
Language
swe