Show simple item record

dc.contributor.authorPettersson, William
dc.date.accessioned2020-03-03T08:11:54Z
dc.date.available2020-03-03T08:11:54Z
dc.date.issued2020-03-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63656
dc.description.abstractSyftet med studien var att undersöka och fördjupa förståelsen av riskfaktorer kopplade till internet gaming disorder (IGD) hos ungdomar (12–20) samt vilka av dessa som främst var förknippade med IGD. Studien har undersökt gruppskillnader mellan ungdomar (n = 1764) som enligt självrapporterade enkätdata uppfyllt fem eller fler diagnoskriterier vad gäller IGD med de som inte gjort detta (n = 5438). Deltagarna till enkätundersökningen rekryterades via internetforum. Psykisk ohälsa prestation och eskapism samt försämrad kontroll över datorspelstid och pengar spenderade på datorspelandet var relaterat till IGD. Studiens hypoteser kunde delvis bekräftas. Vid jämförelse av de olika riskfaktorerna framkom försämrad kontroll över datorspelstid som den viktigaste. Då arbetet varit en tvärsnittsstudie behövs longitudinell forskning för att säkerställa de olika riskfaktorers betydelse.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleJag kan inte pausa nu! Riskfaktorer kopplade till internet gaming disorder hos ungdomarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record