Show simple item record

dc.contributor.authorMiller, Alvina
dc.contributor.authorLindhé, Maja
dc.date.accessioned2020-03-03T07:56:30Z
dc.date.available2020-03-03T07:56:30Z
dc.date.issued2020-03-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63650
dc.description.abstractSkolfrånvaro är ett existerande problem för barn och unga i Sverige vilket kan ses resultera i allvarliga och långtgående konsekvenser. Denna studie undersöker genom en kvalitativ ansats upplevelsen av Magelungens hemmasittarprogram (HSP) i syfte att ta till vara på och fördjupa kunskapen om detta behandlingsprogram. Tio behandlare och tre ungdomar som deltagit i HSP intervjuades. Materialet analyseras genom en tematisk analys. Tre teman och elva underteman skapades. Resultaten lyfter fram att manualen, känslorna och relationerna upplevdes vara verksamma i behandlingen. HSP upplevs vara en unik insats men har vissa utvecklingsmöjligheter enligt behandlarna. I uppsatsens avslutande diskussion kopplas resultaten till tidigare forskning om skolfrånvaro samt ger rekommendationer på vidare forskning, däribland utveckling av HSP i enlighet med teorier om gemensamma faktorer.sv
dc.language.isoswesv
dc.title”B ö rjan ä r redan bö rjan på avslutet – en kvalitativ utvärdering av Hemmasittarprogrammetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record