Show simple item record

dc.contributor.authorBjerner, Mira
dc.contributor.authorAndersson, Jessica
dc.date.accessioned2006-07-07T09:07:07Z
dc.date.available2006-07-07T09:07:07Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/632
dc.description.abstractAbstract Arbetets art: Examensarbete om10p inom LAU 350 Titel: Motivation & motivationsarbete i förskola och skola Författare: Jessica Andersson & Mira Bjerner Handledare: Pär Engström Examinator: Daniel Seldén Datum: 2005-05-26 Bakgrund: Vi är två lärarstudenter som båda har inriktat oss mot tidigare åldrar och följts åt under delar av vår utbildning och ville skriva examensarbetet tillsammans. Vi började fundera kring vad som är grunden för människors lärande och utveckling eftersom, det är just det som är kärnan i vårt kommande yrke enligt oss. Vilka krafter är det egentligen som driver elevers arbete framåt? Våra samtal resulterade alla i att vi återkom till ordet motivation. Frågor vi ställde oss var: Hur utvecklas motivation?, Vad väcker motivationen? och Vad gör ett barn motiverat att lära?. Att tala om lust och motivation på ett teoretiskt plan är inte svårt, utmaningen ligger i att genomföra det praktiskt. Vi hoppas att detta examensarbete ger oss kunskaper och verktyg som hjälper oss att finna svaret på hur vi kan arbeta så att barnens motivation blir grunden i vårt kommande pedagogiska arbete. Problemformulering: Vårt övergripande problem är att ta reda på hur lärare arbetar med och ser på elevers motivation. Vi har valt att intervjua pedagoger som arbetar i förskolan och skolan för att se om det finns någon skillnad mellan de olika verksamheterna. Vi finner det intressant att undersöka både hur skolan och förskolan arbetar dels för att vi har behörighet för båda verksamheterna och därför kan komma att arbeta i bägge men också för att pedagogerna har olika utbildning och förutsättningarna ser olika ut i skolan och förskolan Syfte: Syftet med vårt examensarbete är att visa på hur pedagoger i förskolan och skolan kan arbeta för att utveckla barns motivation, men även att sprida kunskaper och insikter om hur man kan arbeta med motivation i pedagogiska verksamheter. Metod: Vi har valt att tillämpa oss av en kvalitativ metod av datainsamling för att uppnå vårt syfte samt besvara våra frågeställningar. Detta val var självklart för oss eftersom vi vill försöka tolka och förstå pedagogerna, då vår undersökning syftar till att beskriva pedagogernas egna uppfattningar om motivation (Patel & Davidsson, 2003). Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer eftersom vi vill se på motivation ur pedagogernas egna perspektiv (Kvale, 1997). Resultat: Vi har inte kunnat se några egentliga skillnader mellan pedagoger i förskolan och skolan. De flesta pedagogerna ansåg att motivationen är viktig för att lära och att det finns en relation mellan de två begreppen. Pedagogerna hade också lättare att se om ett barn är omotiverat än tvärtom och de tyckte det var svårt att veta hur de kan arbeta för att utveckla motivationen. Trots det hade samtliga pedagoger konkreta tankar och funderingar på vad de kan göra för att främja barnens motivation. Nyckelord: Motivation, lärande, barn, pedagoger, pedagogiska verksamhetereng
dc.format.extent166795 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2480-11eng
dc.subjectpedagogereng
dc.subjectpedagogiska verksamhetereng
dc.subjectMotivationeng
dc.subjectlärandeeng
dc.subjectbarneng
dc.titleMotivation & motivationsarbete i förskola och skolaeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record