LEDARSKAP I ÄLSKADE BARN En kvalitativ studie om hur cirkelledare upplever sitt ledarskap i hanterandet av föräldrastödsmaterialet Älskade Barn
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur cirkelledarna upplever sitt ledarskap och
hanterar frågorna föräldrastödsmaterialet Älskade Barn berör i mötet med föräldrarna.
Teori: Min forskningsansats har varit abduktiv. Teoretiska verktyg för min analys är
Bronfenbrenners bioekologiska modell som beskriver utveckling och lärande. Jag har
också använt mig av teorier om hybrida identiteter och kodväxling.
Metod: Studien har en kvalitativ forskningsdesign. Semistrukturerade intervjuer, där en del av
intervjun består av vinjetter, används vid insamling av empiri.
Resultat: Studien visar att ledarna upplever vissa frågor i materialet som laddade och vissa som
oproblematiska i samspelet med föräldrarna i studiecirklarna. Ledarna upplever sitt
ledarskap positivt där de har en nyckelroll kring integration och brobyggare till
majoritetssamhället. Beroende på frågorna som ska tas upp ger ledarna uttryck för
olika omedvetna ledarstrategier. Det är lättare för ledarna att vara brobyggare när de
tar upp frågor i materialet som ligger i linje med de egna värderingarna. Deras hybrida
identitet blir då en styrka. Det är däremot en utmaning för ledarna att representera
majoritetssamhällets värderingar när det kommer till ämnen som de själva upplever
som laddade.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-07Author
von Wachenfeldt, Maria
Keywords
Föräldrastöd
Ledarskap
Älskade Barn
Migration
Series/Report no.
Magister
VT19 IPS PDAU61
Language
swe