LÄRARES FÖRVÄNTNINGAR PÅ LÄXOR Det uttalade och det outtalade – en studie av lärares förväntningar på läxor
Abstract
Syfte:
Uppsatsens syfte var att undersöka lärares syften och förväntningar på läxor. Fråge-ställningarna var vilka förväntningar lärare kunde uttrycka kring området läxor samt att undersöka om läxan kunde vara ett redskap för att förmedla andra budskap, främst till eleverna, men också i en vidare mening.
Teori:
Piagets utvecklingsstadier, Vygotskijs inlärningsteori samt Hellstens läxa som rit eller berättelse användes för att dechiffrera det lärarna uttryckte i intervjusituationerna.
Metod:
Den metod som användes var den kvalitativ i det att de fyra intervjuerna gjordes på ett semistrukturerat vis. Dessa spelades in för att senare kunna transkriberas och använ-das som analysmaterial.
Resultat:
Att lärares arbete med läxor ofta vilar på en tämligen oreflekterad grund, men att de-ras kunskaper och erfarenheter faller väl i linje med Piaget och Vygotskijs teorier om elevernas lärande
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-07Author
Nyström, Fredrik
Keywords
Läxor
inlärning
mellanstadiet
Series/Report no.
Kandidat
HT19 IPS LAU925
Language
swe