Skolverkets bedömningsstöd för likvärdig bedömning och tidiga insatser i läsning. En fenomenografisk studie av sju lärares uppfattningar
Abstract
Abstract
Syftet med denna studie har varit att undersöka sju lärares uppfattningar av Skolverkets Bedömningsstöd i läsning för årskurs 1, med fokus på bedömningsstödets funktion som ett verktyg för likvärdig bedömning och tidiga insatser. Studien utgick från fenomenografisk teori samt olika perspektiv på läsutveckling; läsinlärning med fokus på avkodning, läsinlärning med fokus på kommunikation samt ett kombinerat synsätt. Det är en kvalitativ studie där halvstrukturerade intervjuer använts som datainsamlingsmetod och empirin har analyserats utifrån ett fenomenografiskt analysverktyg. Resultatet visade att lärarna uppfattar bedömningsstödet som likvärdigt ur den aspekt att det är ett obligatoriskt och nationellt material. Olika förutsättningar i organisationen av implementering, genomförande och analysarbete leder dock till att det inte anses vara ett verktyg för likvärdig bedömning. Studien visade också att bedömningsstödet inte anses vara ett verktyg för att identifiera elever i lässvårigheter, då dessa redan identifierats. Det blir emellertid ett redskap för tidiga insatser då det ger lärare legitimitet. Dels i dialog med skolledning men också med elev och föräldrar för att visa på vikten av att tidigt genomföra insatser i läsning.
Nyckelord: Skolverkets bedömningsstöd, likvärdig bedömning, tidiga insatser, läsutveckling, fenomenografi
Degree
Student essay