Show simple item record

dc.contributor.authorHolmberg, Marie
dc.contributor.authorOdelhage, Nettan
dc.date.accessioned2006-07-06T08:43:44Z
dc.date.available2006-07-06T08:43:44Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/614
dc.description.abstractAbstrakt Marie Holmberg och Nettan Odelhage: Förhållningssätt vid läs- och skrivinlärning. En litteraturstudie med läsdebatten som utgångspunkt. Göteborgs universitet: Examensarbete inom LAU 350, 10 p. 2006 Nyckelord: Helordsinriktat förhållningssätt, avkodningsinriktat förhållningssätt, läs- och skrivinlärning, läsdebatt, läsinlärningsmetoder. Det här arbetet behandlar de olika förhållningssätten inom läs- och skrivinlärning. Syftet med denna undersökning är dels att bredda vår egen kunskap om det helordsinriktade respektive det avkodningsinriktade förhållningssättet vid läs- och skrivinlärning, samt att belysa för– och nackdelar med dessa utifrån tidigare forskning. Arbetet är en litteraturstudie avgränsad till svenska förhållanden. De slutsatser vi har kunnat dra av vårt arbete är att båda förhållningssätten har sina för- och nackdelar. Trots att det i båda lägren finns förespråkare som menar att man inte kan kombinera de båda förhållningssätten, tror vi ändå att det är det bästa. Med tanke på den kontrovers som pågått genom åren har ett betydligt mer öppet klimat bildats för en blandning av de båda förhållningssätten, även om personer som förespråkar det helordsinriktade förhållningssättet verkar vara mer öppna för ett sådant arbete. Barn är olika och lär sig på olika sätt och det som passar ett barn kanske inte fungerar för ett annat. Av den anledningen kan en kombination av de båda förhållningssätten vara en stor fördel.eng
dc.format.extent477417 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1190-03eng
dc.subjectläsinlärningsmetodereng
dc.subjectläs- och skrivinlärningeng
dc.subjectHelordsinriktat förhållningssätteng
dc.subjectavkodningsinriktat förhållningssätteng
dc.subjectläsdebatteng
dc.titleFörhållningssätt vid läs- och skrivinlärning. En litteraturstudie med läsdebatten som utgångspunkt.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record