Belting- En kontroversiell sångteknik under debatt
Abstract
Abstrakt
Uppsatsens syfte har varit att tydliggöra den debatt som förts mellan olika sångpedagogiska
skolor med utgångspunkt från Jo Estills forskning och metod i förhållande till mer traditionell
klassisk sångmetodik. Jag har lagt störst vikt vid debatten kring afrosångtekniken belting
eftersom den föranlett en intensiv diskussion där det råder delade meningar om huruvida
tekniken är möjlig att utöva utan risk för att rösten tar skada.
Jag har också haft för avsikt att placera denna debatt i ett större sammanhang och har därför
undersökt sambandet mellan det motstånd som populärmusiken och dess företrädare mött, och
musikens afrikanska ursprung.
I min analys försökte jag kartlägga olika uppfattningar om belting och hur tekniken definieras
på skilda sätt. Jag jämförde hur olika pedagoger och forskare anser att den produceras, vilket
register som används, vilka karaktärsdrag tekniken har samt eventuella skadeverkningar. Det
visade sig då att Estill var den enda som beskrev två tekniker med tjocka stämläppar och lång
slutenfas under fonationscykeln; speech (modalröst) och belting. Alla forskare och pedagoger
som ansåg att belting producerades med hjälp av modalrösten i ett högt register visade sig
också vara eniga när det gällde beltingkvaliténs skadeverkningar. Även Estill menar att
speech kvalitén i ett högt register kan orsaka skada. Många forskare är också eniga om att det
finns dem som klarar att belta i årtionden utan att stämbanden tar skada, men de har ingen
förklaring till varför vissa klarar tekniken bra och andra inte gör det.
Min slutsats är att det finns två sätt att sjunga med tjocka stämband och lång slutningstid. Den
ena är speech (modalröst) och den andra är belting enligt Estills definition. Jag anser att
anledningen till att frågan är så problematisk är att dessa båda kvaliteér klumpas ihop till en
röstkvalité av de flesta forskare och pedagoger. Detta gör debatten komplicerad eftersom den
ena tekniken är skadlig för rösthälsan medan den andra inte är det. Jag drar också slutsatsen
att det är beltingtekniken enligt Estills definition som de sångare med långlivade karriärer
använder sig av.
Nyckelord: afrosång, belting, sångteknik, afroamerikansk musiktradition, västerländsk
konstmusik, ras, sångterminologi, begrepp
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Nordström, Anna-Maria
Keywords
afroamerikansk musiktradition
begrepp
sångterminologi
ras
afrosång
belting
sångteknik
musiktraditionvästerländsk konstmusik
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 6110-09
Language
swe