En studie om köpprocessen hos konsumenter som har valt en delvis vegetarisk kost
Abstract
De senaste åren har en stark vegetarisk trend vuxit fram, där vegetariska produkter och
varumärken har tagit allt större plats. Flera källor menar att antalet konsumenter som i
varierande mån byter ut kött mot vegetariska alternativ har ökat, men kunskapen kring denna
konsumentgrupp är begränsad. Syftet med denna uppsats var att skapa större förståelse för
vad som karaktäriserar köpet av mat och livsmedel hos konsumenter som väljer att äta en
delvis vegetarisk kost. Detta ledde till frågeställningen: Vad karaktäriserar köpprocessen hos
konsumenter som väljer att äta en delvis vegetarisk kost?
Köpprocessens fem steg har använts för att besvara frågeställningen (Kotler och Keller,
2011). Dessa fem steg är motivutveckling, informationssökning, utvärdering av alternativ,
köpbeslut och efterköpsbeteende. Resultatet byggde på en kvalitativ forskningsmetod där
semistrukturerade intervjuer användes för att samla in empiriska data. Åtta studenter från
Handelshögskolan i Göteborg tillfrågades, där alla aktivt hade valt att utesluta kött ur sin kost
i varierande utsträckning.
Respondenterna var medvetna om hur deras konsumtion påverkar samhället och miljön. De
motiverades främst av miljömässiga skäl, men även av hälsa och djuretiska frågor.
Respondenterna påverkades mycket av personer i sin närhet under köpprocessens gång. De
prioriterade också andra attribut vid köp av vegetariska produkter jämfört med vid köp av
andra livsmedel. De associerade sig i större utsträckning med termen “medveten” jämfört
med termen “vegetarian”. Vissa tendenser fanns på att de upplever dissonans då de
fortfarande konsumerar kött samtidigt som de uttrycker en oro för miljön och
köttproduktionens påverkan. Trots det smala urvalet kunde vissa indikationer kring denna
konsumentens köpprocess utläsas. Några av dessa är att de besitter mycket kunskap, att
informationsinsamling sker kontinuerligt och att den sociala omgivningen är av stor vikt.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2019-06-20Author
Persson, Hanna
Holmquist, Louise
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
18/19:5
Language
swe