Intern hållbarhetskommunikation – En fallstudie av hur ett företag använder intern kommunikation för att implementera hållbarhetsstrategi
Abstract
Företag och organisationer har varit en bidragande orsak till dagens hållbarhetsproblem och
spelar en viktig roll i arbetet mot en hållbar framtid. Ett första steg mot att ställa om till ett
mer hållbart företag är att göra hållbarhet till en del av kärnverksamheten. Kommunikation är
en nödvändighet för att kunna planera och utföra hållbarhetsstrategier, där företag måste
kunna uttrycka sig både internt och externt genom lämpliga kanaler. Syftet med denna studie
är att att belysa relationen mellan ett företags interna kommunikation och dess
hållbarhetsstrategi samt på vilket sätt de tillsammans kan bidra till framgång för företaget.
Forskningsfrågan som ligger till grund för studien är: Hur använder företag intern
kommunikation för att implementera en hållbarhetsstrategi? Studiens teoretiska utgångspunkt
grundar sig i en redogörelse av de olika beståndsdelarna i allmän kommunikationsteori;
sändare, kanal, budskap samt mottagare och hur tidigare forskning och teorier resonerar kring
intern hållbarhetskommunikation. En kvalitativ metod har använts där åtta semistrukturerade
intervjuer har genomförts med medarbetare på det utvalda företaget. Studien anses ha en
abduktiv ansats. Slutsatserna som kan dras utifrån resultatet är att för att företag
framgångsrikt ska kunna implementera sin hållbarhetsstrategi behöver budskapet i den
interna kommunikationen vara konsekvent, autentisk och återspeglas från flera olika kanaler.
Kommunikationsstrategin bör mätas och justeras ofta och mycket. Att framhäva
medarbetarna och deras hållbarhetsarbete skapar engagemang, stolthet och gemenskap.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2019-06-20Author
Crafoord, Tina
Skoog, Karin
Keywords
hållbarhetskommunikation, intern kommunikation, hållbarhetsstrategi, hållbarhet, CSR, medarbetare
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
18/19:4
Language
swe