dc.description.abstract | Arbetets titel: Temaarbete i förskolan – en kvalitativ jämförelse mellan Reggio
Emilia-förskolor och traditionella förskolor
Arbetets art: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för
lärarutbildningen vid Göteborgs Universitet.
Institution: Högskolan för scen och musik
Sidantal: 35
Författare: Jenny Adamsson och Gabriella Svärd
Handledare: Karin Eriksson
Examinator:
Tidpunkt: Vårterminen 2006
Rapportnummer:
Nyckelord: Temaarbete, förskola, pedagoger, Reggio Emilia.
Bakgrund: Vi har tidigare varit i kontakt med temaarbete, bland annat under vår VFU. Då vi
nu har fått varsin förskollärartjänst och är medvetna om att vår arbetsplats arbetar mycket med
temaarbete, ansåg vi det angeläget att fördjupa oss i detta arbetssätt.
Syfte: Syftet med vår studie var att ta reda på hur pedagoger i förskolan förhåller sig till det
tematiska arbetssättet. Vi ville undersöka hur de arbetar och se vilka fördelar respektive nackdelar
det finns med detta arbetssätt. Vi jämförde personal på Reggio Emilia-inspirerade förskolor
med personal på ”traditionella” förskolor för att se om det är någon skillnad i deras sätt
arbeta tematiskt. Våra frågeställningar var: Hur arbetar man tematiskt i förskolan? Varför väljer
pedagogerna att arbeta tematiskt? och Har barnen möjlighet att påverka valet av tema samt
temats riktning?
Metod och material: För att få svar på våra frågeställningar har vi främst använt oss av
kvalitativa intervjuer, då vi ansåg att denna metod var bäst lämpad för en undersökning av
detta slag. Vi har även tagit del av relevant litteratur för vår studie. Sex informanter, tre på
traditionella förskolor och tre på Reggio Emilia-inspirerade förskolor, har intervjuats om deras
förhållningssätt till tematiskt arbete. Efter bearbetning av det insamlade materialet gjordes
en jämförelse mellan de traditionella pedagogernas och Reggio Emilia-pedagogernas förhållningssätt
till temaarbete.
Resultat: I vår studie har vi kommit fram till att det finns fler skillnader än likheter mellan
pedagogernas förhållningssätt till temaarbete i traditionella förskolor jämfört med Reggio
Emilia-insprierade förskolor. De främsta skillnaderna är temaarbetets längd samt barnens inflytande
vid val av tema och temats riktning. De likheter som fanns var hur ett tema startas
upp respektive avslutas samt hur pedagogerna dokumenterar och utvärderar temat. | eng |