GUPEA >
Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten >
Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession(2010-) >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för didaktik och pedagogisk profession >

Skriva historia. Literacyförväntningar och elevtexter i historieämnet på mellan- och högstadiet


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/60279

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_60279_5.pdfThesis frame1089KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_60279_6.pdfThesis cover472KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_60279_7.pdfAbstract80KbAdobe PDF
View/Open
Title: Skriva historia. Literacyförväntningar och elevtexter i historieämnet på mellan- och högstadiet
Authors: Staf, Susanne
Issue Date: 4-Sep-2019
University: Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution: Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies ; Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Parts of work: I.Staf, S. 2011. "Att lära historia i mellanstadiet". Undervisningsresurser och elevtexter i ett medeltidstema. Licentiatuppsats). MINS 61. Stockholms universitet.

II. Staf, S. & Nord, A. 2018. "Geografi - och historieämnenas literacy på prov: En kritisk analys av literacyförväntningarna i två nationella prov för samhällsorienterande ämnen för årskurs 9". http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1189343&dswid=-1796

III. Staf, S. 2019. "Att resonera med rätt röst - en analys av källkritiska elevresponser i ett nationellt historieprov för årskurs 9". Submitted.
Date of Defence: 2019-09-27
Disputation: Fredagen den 27 september 2019, kl.13.00 Sal BE036 Pedagogen hus B.
Degree: Doctor of Philosophy
Publication type: Doctoral thesis
Series/Report no.: Gothenburg Studies in Educational Sciences
436
Keywords: subject specific literacy, history, semiotic resources, text production, national tests, appraisal, historical voice
Abstract: The importance of developing subject-specific literacy is emphasized in linguistic and didactic studies. This thesis contributes to the knowledge on literacy in compulsory school history, by comparing expectations for reading and text production in school years 4 and 9, as expressed through tasks and texts. The thesis consists of three empirical studies, where the first concerns text production in year 4 (10–11 years of age), while studies two and three concern the national tests for year 9 (15–... more
ISBN: 978-91-7346-520-5 (Print)
978-91-7346-521-2 (PDF)
ISSN: 0436-1121
URI: http://hdl.handle.net/2077/60279
Appears in Collections:Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

 

 

© Göteborgs universitet 2011